onsdag 11. juli 2012

Spar BSU - miste stipend?

Dagens snakkis er vel at Lånekassen nå vil medregne kapitalinntekter som inntekt. Debatten er het under artiklene, og både eksperter og politikere rister visst på hodet. Nå har jo media en lei tendens til å overdrive litt - særlig på denne tiden av året, så jeg synes ikke akkurat VGs artikkel var spesielt god (sjokk, har vel hittil ikke berømmet noen VG-artikkel). Kritikken går på at studenter nå skal straffes for å spare penger, men som vanlig så er det ikke så ille som det høres ut.

Først mener jeg vi skal huske på hvor heldige vi er som har mulighet for gratis utdanning. Studielån til gode betingelser tilbys for at alle skal ha mulighet til å ta utdanning, ikke bare de med foreldre som kan betale for livsopphold under studiene. I utgangspunktet er ikke Lånekassen opprettet for at alle studenter skal få gratis penger fra Staten i form av stipend, men i dagens samfunn oppfattes det jo slik, det har blitt en vane. De eneste som ser ut til å huske opprinnelsen er Lånekassen selv, og et knippe oppegående politikere. Som dere begynner å skjønne synes jeg ikke at det som skjer nå er så hårreisende som mange skal ha det til, og i tillegg vil det neppe utgjøre den helt store forskjellen heller.

Jeg vil påstå at det går helt fint å spare seg opp eller ha en full BSU-konto uten å miste stipend fra Lånekassen. I BSU kan man i dag spare inntil 150.000 kroner, og en normal rente ligger på ca 4-5% nå. Bruker vi 5% vil årlig avkastning på en full BSU-konto dreie seg om 7500 kroner. Med andre ord senkes dermed grensen for hva du kan tjene andre steder med 7500 kroner. Mindre dersom kontoen ikke er full osv.

Men det er jo umulig å overleve som student hvis man ikke kan tjene penger i studietiden?
Tja, vet ikke om jeg er enig i det heller - les Umulig å være heltidsstudent?
Men det bekymrer meg hvis veldig mange heltidsstudenter sliter med å holde seg under inntektsgrensa fordi de mener de ikke overlever ellers.

I 2013 kan man nemlig fritt tjene inntil 151 216 kroner uten at det går utover stipendet.
Sett at BSU er full, kan man tjene inntil 143 716 kroner i 2013.
La oss si at skatt er ca 30%, så blir månedlig utbetaling ca 8400 kroner.
I tillegg til dette får du da 9250 kr utbetalt fra lånekassen (totalbeløp/5 mnd) 10 måneder i året.
De ti månedene har du da 17650 kroner å klare deg på - UTEN Å MISTE STIPEND.
Holder ikke det i massevis?

Nå er det tre år siden jeg selv var ferdig med studielivet, men det gikk greit rundt, på mye mindre enn det. Kranglefanter vil nå selvsagt påpeke at jeg i den tiden pådro meg forbruksgjeld, jeg kan med en gang innrømme at det ikke gikk til fornuftig forbruk, bare til overforbruk. Så er 17 650 kroner for lite i studiemånedene så er noe galt med forbruket og/eller prioriteringer, vil jeg påstå.

Jeg er enig i at det selvsagt er vanskelig å skulle forsøke å tjene akkurat opp til grensen, og enig i at det taper seg litt hvis du havner akkurat over grensen. Så det er veldig fornuftig å regne litt på dette og velge litt mindre jobb for å holde seg under, eller litt mer jobb slik at man tjener mer enn man mister i stipend. Det lar seg selvsagt gjøre, men med tanke på at man skal ha tid til å studere også ville jeg nok valgt alternativ 1.

Det jeg prøver å vise er at rentene fra BSU uansett ikke har noen stor betydning for hvor mye du kan tjene før stipendet reduseres. Og jeg kan ikke se hvorfor studenter skulle miste lysten på å spare til bolig på grunn av dette vedtaket! Så dumme tror jeg ikke de fleste studenter er. Antagelig er de fleste smarte nok til å finne en passende mengde arbeid som både beholder stipend, og å legge forbruket lavt nok til å få spart til bolig i BSU. Journalistene som prøver å lage sensasjonssaker undervurderer studentenes intelligens spør du meg!

Egentlig synes jeg heller ikke at det er så feil at kapitalinntekter regnes som inntekt, fordi det ER inntekt. Sorry mac, men det er det jo. Om BSU kunne vært holdt utenfor da pengene uansett er bundet til kontoen, kanskje... Men som sagt, inntil 7500 kroner velter ikke dette regnestykket for de aller fleste. Og skulle det gjøre det får man huske det positive - at man allerede er på vei med egenkapital til egen bolig. Noe man ikke nødvendigvis trenger en full BSU-konto for å få til heller. Les Ung, blakk men boligeier.

Det som skjer hvis man har tjent 7500 kroner for mye (og formelen er den samme uansett beløp over grensen) er at det trekkes 5% av overskridelsen fra stipendet i alle 10 månedene. Altså trekkes du i dette eksemplet: 7500 x 0,05 x 10 = 3750 kroner. Med andre ord: I stedet for å FÅ 37.000 kroner fra staten, så FÅR du "bare" 33.250 kroner. Når begynte vi å klage på at vi får penger fra staten i det hele tatt?? Jeg synes det blir litt smålig faktisk. Særlig når man fint kan unngå det - ved å sørge for å holde seg under inntektsgrensen. Det blir jo et eget valg nær sagt, om man vil ha trekk eller ikke. Derfor liker jeg ikke klagingen på hvor grusomt dette er.

Har man ikke noe bedre å klage på i livet skal man være nokså fornøyd.

Hva med formue da?
Ingen fare - formuegrensen for 2013 er på hele 344 021 kroner. Du mister ikke stipend ved å ha en full BSU-konto. Og min personlige mening er at det er litt snålt å påberope seg behov for stipend, når formuen overskrider dette. Egentlig hadde man knapt nok trengt studielån, men det er en helt annen sak.

Til sist, hentet fra Lånekassens nettside - en påminner om at Lånekassen ikke er opprettet bare for å gi ut gratis stipend til alle som titter innom en utdanning helt uten videre:

Vi gjør utdanning mulig
Lånekassen deler ut stipend og lån til elever og studenter i Norge og til norske studenter som tar utdanning over hele verden. Vi skal medvirke til
  • å fjerne ulikhet og fremme likestilling slik at utdanning kan skje uavhengig av geografiske forhold, alder, kjønn og økonomisk eller sosial situasjon.
  • at utdanningen skjer under tilfredsstillende arbeidsforhold, slik at studiearbeidet kan bli effektivt.
  • å sikre samfunnet tilgang på utdannet arbeidskraft.

Så kan jo alt dette diskuteres rent prinsipielt - men det var ikke poenget mitt denne gangen.

Oppsummert: Nei, man mister selvsagt ikke stipend bare fordi man sparer i BSU. Så spar i vei :)


Edit: Bare minutter etter innlegget ble postet snudde departementet i saken og lover å holde BSU-sparingen utenfor. På grunn av den massive kritikken. Vel...sånn kan det gå. Herlig at politikerene våre hører på alle de som virkelig ikke vet hva de snakker om... Men Pengebingen er enig i at renteinntekter fra BSU godt kan holdes utenfor, fordi pengene er bundet til bolig og dermed ikke er utnyttbar inntekt for studenter uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.