søndag 18. november 2012

Ny plan for lommepengene

Igjen har jeg klart å bruke opp alle lommepengene mine lenge før neste lønn.
Jeg begynner å bli litt lei av å leve de siste ti dagene med 2,96 kr på konto hver måned.
Et annet "problem" er at jeg fort slår sammen lommepengene med klesbudsjettet og handler litt mer på den posten enn jeg hadde satt av, eller at det blir handlet litt mer ander ting enn klær av de pengene. Jeg vet ikke hvor smart det er å blande dem, og jeg kunne tenke meg å faktisk ha noen kroner å bruke hver uke.

Ny strategi å teste ut: ta ut lommepengene i cash, et beløp hver uke. Det blir da å ta ut 200 kr hver uke, og da står det en hundrings igjen på kontoen.

For de som nå lurer på hva disse lommepengene er for noe, og lurer på om ikke jeg er et voksent menneske, så kan jeg fortelle at lommepengene er en budsjettpost i månedsbudsjettet, som rett og slett er penger jeg har satt av til å bruke i hverdagen. Til småting, eller store ting, og hvor jeg ikke er så opptatt av å spare. De pengene er satt av til å bli brukt og får lov til å forsvinne i sluket uten at jeg får dårlig samvittighet. Dette fordi lommepengene mine utgjør bare ca 3,5% av utbetalt lønn.

Jeg har lest at det skal være lettere å ikke bruke penger når de foreligger i fysisk form. Jeg er spent på om de er sant. Det er i hvertfall ingen tvil om at det er vanskeligere å få brukt like mye når det bare er to hundre av gangen disponibelt. Men det er jo poenget. De er til for å dekke småsaker. Alle essensielle behov er dekket gjennom budsjettet ellers. Men det skal sies at jeg tenker nok mer over et kjøp til 149,- hvis det utgjør mesteparten av alt jeg har den uka! Enda mer bevisstgjøring kan trenges her i gården.

Jeg tester dette ved neste lønning, spent på å se om det vil fungere for meg :)

Ellers skulle jeg liksom bli ferdig med alle julegaver i november...
Eller i hvertfall ha alle planlagt.
Status hittil er at ingen flere gaver er handlet inn, men at det foreligger en liste over hva de ulike skal få og ca hva det koster. Men det er et par tomme huller i den lista, noen gaver er vanskeligere enn andre. Det går mot å bruke taxfree og utenlandstur første helga i desember til å kjøpe inn noe av det, men da skal det jammen være de siste også! På tide å få ut finger'n på de jeg skal handle her hjemme.

Og så er det bare å glede seg til onsdag - da blir det moro å blogge ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.