fredag 26. september 2014

Vegetartips #03

Jeg deler vegetartips og de oppskriftene jeg synes blir vellykket. I tillegg til ofte å være ganske sunt, samt dyrevennlig og ofte miljøvennlig, så har det også positiv effekt på lommeboka om man klarer å kutte ut kjøtt fra middagene.

Denne gangen kommer det noe så eksklusivt som en egen oppskrift, rett og slett svigermors oppskrift: Knallgod rød linsesuppe! En av mine absolutte favoritter utover høst og vinter, med masse smak og svært mettende. Og med rimelige råvarer!

Nå er ikke jeg matblogger, så bildene blir så som så, og jeg må si at mannens versjon av dette er passe mye av ditt og passe mye av datt, så nå har jeg rett og slett målt opp det han har hatt i under tillaging. Suppen kan lages litt etter eget ønske når det gjelder mengder, så dette blir så slik vi lager vår.

Til 2-3 personer
Tid: Ca 30 min totalt

Ingredienser:
Ca 4 dl røde linser, tørre
Ca 1/2 dl ris
Ca 1 liter kokende vann + mer klar på en vannkoker
3 fedd hvitløk
1 ts malt koriander
1 ss chilipasta/paprikapuré (ikke harissa, det er alt for sterkt!!)
Litt salt
2 ss nøytral olje, typ solsikke eller raps
Sitronsaft 

Fremgangsmåte:
Hell ris og linser i en non-stick kjele, og hell over ca 1 liter kokende vann. Tilsett litt salt. Kok under lokk på middels varme i ca 20 minutter. Sjekk etter 10 minutter om det trengs mer vann. Ofte gjør det det, men for mye gir for tynn suppe, så tilsett mer underveis i kokingen heller enn å starte med for mye. Tilsett kokende vann til ønsket konsistens.

Press hvitløksfeddene.
Ha oljen i en stekepanne, varm opp til middels varme og fres hvitløk, chilipasta, koriander og litt salt sammen i 3-4 minutter til blandingen blir mørkere.

Tilsett blandingen til suppen og la putre i ca 5 minutter. Smak tilslutt til med sitronsaft.

Klar for servering!

Non-stick kjele er veldig lurt, hvis ikke brenner det seg lett og det må røres hele tiden for at det ikke skal bli brent. Hemmeligheten som gjør suppen mettende er selvsagt mengden linser. Linser er en flott kilde til vegetabilsk protein, samt at det er mye fiber. Tilsammen blir man god og mett, lenge, selv om man bare spiser suppe til middag :)




Koriander, chilipasta og hvitløk.
Vi bruker mye koriander og handler derfor store krydderbokser, noe som gir lavere pris.

Chilipasta finnes i hos enhver utenlandsbutikk. Denne er veldig god.
Et glass koster ikke mye og varer lenge!

Steking av hvitløk, koriander, chilipasta og salt.

Suppen kokes i ca 20 minutter, deretter tilsettes krydderet fra panna.
La suppen putre videre i 5 minutter, smak til med sitronsaft,  og så er den klar.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar