onsdag 29. oktober 2014

Skomaker

Vinterstøvlettene mine kom nylig hjem fra skomakeren :)
De hadde etter flere års trasking blir veldig slitte på helen, og det var på tide å redde støvlettene. Det er første gang jeg har brukt en skomaker, men jeg skjønner ikke hvorfor. Kanskje fordi sko er blitt så "billig" at det er lett å kjøpe nytt? Men disse støvlettene har nok flere gode vintre foran seg, så kaste var ikke et alternativ! De er skinnstøvletter foret med ull, så de er nydelig varme og behagelige! De ble kjøpt i utlandet (Riga kanskje?) så de kostet under 1000-lappen. Det å kjøpe inn noe liknende her hjemme vil koste mye mer mistenker jeg.

Dermed fant jeg en skomaker uti våre grisgrente strøk, en pensjonist som har det som hobby og biinntekt. For 200 kroner er støvlettene mine nå good to go for flere vintre. Det var en lav kostnad for å redde et par skikkelig gode sko!

Jeg må si at sko er en av tingene jeg nesten aldri kjøper.
Men, i det siste, hvis jeg først kjøper så kjøper jeg noe ordentlig. Nesten så jeg tenker at jo dyrere jo bedre. Jeg synes helt klart det er forskjell, kanskje spesielt i komfort, på dyre og billige sko. Jeg andre ikke hvor mange billig-sko jeg har kjøpt og kastet fordi de har vært grusomme å gå i. Mens jeg nå har noen få par til ulike anledninger som bare varer og varer, og er knallgode å gå i. Men så har de vært langt fra billige også, det har vært en investering nesten. Så da er det vedlikehold som gjelder, og å ta godt vare på de.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.