tirsdag 25. august 2015

Børsfall og lavere fondsverdi

Ja børsene stuper, mye grunnet usikkerhet i Kina.
Med penger investert er det fort gjort å bli nervøs av slikt, men jeg bevarer roen.

Veldig mange nordmenn har kjøpt aksjer eller aksjefond for første gang den siste tiden, etter å ha blitt fortalt at pengene taper seg i banken. For mange blir dette det første møtet med å se penger forsvinne over natta. Og følelsen kan være ubehagelig, og det er lett å få panikk og angre på investeringen og tenke at man må selge seg ut før alt er borte. Men det er ikke nødvendigvis så lurt.

For det første må man regne med til tider ganske store svingninger i aksjemarkedet. Man kan ikke få panikk hver gang det går nedover på børsen. Da er det bedre å ha pengene i banken og ikke utsette seg for påkjenningen. Å selge seg ut ved børsfall kan fort føre til store tap, mye større enn om pengene står i banken. Så har man aksjer eller aksjefond gjelder det å ha fokuset på rett sted - langsiktigheten.

For de fleste har fått med seg av det anbefales en sparehorisont på minst 5 år om man går inn i aksjemarkedet. Og enda lenger horisont kan også være fornuftig. Gjennom den tiden vil det komme svingninger, men historikken tilsier at det er sannsynlig at markedene rekker å hente seg inn igjen slik at man tilslutt sitter igjen med avkastning. Men historikk kan ikke spå fremtiden, så noen garanti er det ikke. Det er derfor nokså vesentlig å ikke gå inn i aksjemarkedet med penger man ikke kan leve uten, og det er fornuftig å investere i flere ting samtidig, f.eks bolig og også å ha noe i likvide midler i banken.

Ser vi f.eks på fondet jeg er investert i akkurat nå ser det jo dramatisk ut med siste dagers fall (figur 1). Men ser vi på utviklingen over tid så har det vært svingninger også tidligere, men trenden er positiv (figur 2). Og jeg er egentlig kun interessert i det langsiktige bildet - for min del - da dette dreier seg om sparing for fremtiden/pensjonssparing.


Figur 1. DNB Global Index siste måned (Nordnet.no)

Figur 2. DNB Global Index over tre siste år (Nordnet.no)


Om man klarer å bevare roen - noe jeg anbefaler - kan slike negative svingninger by på muligheter for å kjøpe flere aksjer eller fondsandeler, til en bedre kurs enn bare dager tidligere. Jeg anbefaler ikke å prøve å time markedet, ikke i det hele tatt, for det er ikke lett å spå nå bunn/topp nås. Men har man litt ekstra penger som uansett er tiltenkt langsiktig investering i aksjemarkedet er det ikke noe galt i å kjøpe litt i større eller mindre nedgangstider.

Jeg titter innom Nordnetkontoen min og ser tusenlapper forsvinne, men det bekymrer meg ikke spesielt siden pengene skal stå der i mange mange år. Ingenting gir meg lyst til å selge meg ut av fondene mine nå. Antagelig blir det litt kjøp av fondsandeler i slutten av uka, i henhold til spareplanen vår. Så for min del må kursen gjerne bli enda litt lavere, slik at jeg får kjøpt noen til litt bedre pris enn tidligere i år.

Det smarte er å ha en fast spareavtale med f.eks månedlige kjøp, og deretter å gi litt blaffen i kurssvingninger. Ved å spare jevnlig vil man kjøpe noe på bunn og noe på topp, og mye midt i mellom, og det vil jevne seg ut til en mellomting.

ingen grunn til panikk - bevar roen og husk at svingninger er noe vi må leve med om vi er investert i aksjemarkedet.

Et annet aspekt er jo hvordan usikkerheten i Kina vil påvirke verdensøkonomien og norsk økonomi. Mange skriver at den store gullalderen nå er over, og kanskje er det sant - for en stund i alle fall. Desto viktigere kan det bli å vite at pengene i privatøkonomien prioriteres riktig, når mat og ting blir dyrere og lønnsoppgjørene dårligere. Det vil bli spennende å se hvordan det utvikler seg fremover.

1 kommentar:

  1. Det kan være en god øvelse for mange å kjenne på kroppen hvordan det føles når fondene/aksjene deres synker i verdi ganske tidlig i sparingen. På den måten får man testet hvordan man håndterer børsfall. Dersom man ikke sover godt om natten kan jo det være bra å få avklart det før man risikerer store verdier ☺

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.