fredag 23. mai 2014

Ny gammel bil!

Bilkjøpet som litt tidligere ble satt på is ble i går gjennomført, jippi!

Mannen kom over et kupp, ikke noe er bedre. Travel selger som skal flytte til utlandet neste uke, og som hadde glemt viktigheten av å skrive at bilen selges uten heftelser, hehe. Etter litt pruting havnet prisen på 100.000 kroner. 10.000 i rabatt ifht til annonserte pris, som i seg selv virket god ifht til tilsvarende som var annonsert.

Så da ble det brukt 100.000 på bil, og ca 5000 på omregistrering kommer jo i tillegg da. Så blir totalen på 105.000. Med andre ord fyker det 15.000 rett inn på boligsparing, hurra! Og nå skal gamle-kjerra legges ut for salg, og hva enn vi får for den går også til boligsparing. Fine saker. Mannen har vært svært fornuftig, jeg er stolt av han. Audi A4 fra 1998 er byttet ut med Skoda Octavia fra 2008. Jeg spurte mannen om han ville publisere kjøpet på facebook, da svarte han "Næ, det er ikke akkurat en Ferrari heller da", hehe. Jeg vet han kunne ønsket seg mye kulere og dyrere bil, blir fort slik når han har surfet på bilsider en stund. Men han har jo allikevel vært enig i budsjettet og prioriteringene, så nå synes jeg han har vært veldig flink, det må jeg si. Han er knallfornøyd med kjøpet, tross det faktum at han ikke kunne kjøpe den kuleste bilen i verden. Men å få en god deal gjør han alltid happy, hehe.

Det er endel ting jeg ikke vil savne med gamlebilen, f.eks å alltid på bakluka i bakhodet fordi den ikke holder seg oppe i det gradestokken kryper nedover. At låsen innimellom ikke virker annet enn på passasjersiden. Og himmel, nå har jeg nøkkel med slik knapp på, som låser opp helt av seg selv, hehe ;) To nøkler til og med! Jeg kan også skyve frem førersetet uten å måtte bruke alt jeg har av krefter for å komme noen cm fremover. Og i tillegg til alle disse herlighetene så kom det med noen småsaker som vi liker, motorvarmer og kupevarmer (ikke feil å ha på iskalde østlandet  vinterstid) og noe så (u)nyttig som sigarettenneruttak i bagarsjerommet. Kan slippe skjøteledning til fryseboksen når vi er ute på tur ;) Om alt dette er verdt såpass mye penger, vel, sikkert ikke. Men føler i alle fall at vi har fått mye for pengene.

Dieselbil som også er mer gjerrig på drivstoff enn vår gamle kjerre, sikkert ikke dumt for lommeboka.

Hvordan avgjorde vi hvordan bil vi ville ha? Våre "krav" så ca slik ut:

Mine ønsker/krav:
- Stasjonsvogn med god plass. Må kunne takle en runde på Ikea eller en harryhandel uten større problemer.
- Hengerfeste, spesielt kjekt å ha når man er glad i bruktkjøp
- Mye bil for pengene, helst ikke bruke penger på fancy merker (eks fire ringer i fronten)
- Innenfor budsjett (opplagt)

Hans ønsker/krav:
- Stor bil
- Stor nok motor ifht til bilen, bil som klarer å akselerere.
- Godt rykte som driftssikker og bra bil
- Innenfor budsjett

Så da endte vi med en Skoda Octavia. Skal også sies at vi kjenner bilen godt da min far har hatt en slik og vært strålende fornøyd med den. For oss er bilen en bruksgjenstand i utgangspunktet, noe som er bakgrunnen for ønsket om plass/mulighet til å kunne frakte ting. Samtidig er det greit at den ser litt ok ut. Men helt ærlig, hvem trenger mer bil enn dette?? Det kan jeg ikke forstå egentlig. Alle de som kjøper bil for 200-300.000 fordi de må ha "sikker og bra bil". Hallo, vi har nå sikker og bra bil for 100.000 kroner. Selvsagt kommer det noen utgifter de neste årene, det gjør det på nesten alle biler vil jeg påstå. Men at denne er mindre sikker enn en bil som er dobbelt så dyr, det nekter jeg å tro. Så det ;)

Men, viktigst, jeg oppdaterer boligspareticker med de aller første 15.000 kronene. Bare 225.000 igjen i år da...!


Yess da - den ser så ny ut!
Kanskje ikke rart da vi nettopp har oppgradert til 10 år nyere bil, haha.
Litt verdt noen måneder med sparing vil jeg si :)

11 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny bil!! Den kommer til å gå som en klokke i mange år, det er jeg sikker på. Liker bloggen din veldig! Inspirerende å lese at dere er så dedikert med økonomi, for jeg jobber med det samme for tiden og håper å nå målet mitt innen 2014. Hilsen Nybegynneren

    SvarSlett
  2. Hei. Har et spørsmål:

    Du skal pusse opp badet ditt for 200 000 kroner.

    Valget du har er å bruke 75% av din oppsparte kapital for å komme halvveis til 200 000 og så låne 100 000 av banken din. Det andre er å refinansiere lånet og da gå fra 20 års nedbetaling til 30 års nedbetaling. Du sparer differansen pluss litt til (dette 'litt til' sparer vi allerede i dag) og så er du på 200 000,- i løpet av 2 år. Et tredje alternativ er å ta opp et lån på 200 000,- og bake dette inn i boliglånet som vi har fått aksept for hvis vi ønsker.

    Hva ville du gjort og hvorfor?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ville ventet med oppussingen til jeg hadde 200.000 kroner, uten å øke nedbetalingstid eller å ta opp mer lån. Ville rett og slett spart videre mot det målet. Dersom oppussingen er bare "estetisk". Snakker vi akutt vannlekkasje i galv/vegg som truer naboer osv, så må selvsagt noe gjøres umiddelbart.Da ville jeg brukt 95% av oppspart (kun hatt igjen en bitteliten buffer) og bakt resterende inn i boliglånet. Deretter ville jeg kuttet enda mer på andre utgifter og spart opp igjen stor bufferkonto snarest. Sett det som en krise for økonomien.

      Jeg håper det dreier seg om en ønsket oppussing som det lar seg gjøte å spare opp til :) Det er jo det greieste synes jeg. Men kanskje er nytt bad så viktig at livsstilen kan kuttes endel og sparemålet nås raskere+ Kanskje nytt bad er viktigere enn feire f.eks? Ville sett på prioriteringene av penger på nytt i lys av at det må spare opp til oppussing av bad.

      Slett
  3. Som min far sa etter kjøpet av skoda fabia stasjonsvogn : "det mest snusfornuftige bilkjøpet i denne familien noen sinne". Superfornøyd- driftsikker og god på veien :) Og snart nedbetalt når skattepengene kommer :) Tusen takk for inspirerende blog og ikke minst masse gode tips. Har aldri hatt kredittgjeld men ser at jeg godt kan spare mer enn jeg gjør, mtp årslønn rundt 600 000 og at jeg som student prioriterte backpacking for alle penga (men masse gode opplevelser da!) og hadde lite til ingen sparepenger når jeg begynte å jobbe for 15 mnd siden (sukk).

    SvarSlett
  4. "Men helt ærlig, hvem trenger mer bil enn dette?? Det kan jeg ikke forstå egentlig. Alle de som kjøper bil for 200-300.000 fordi de må ha "sikker og bra bil". Hallo, vi har nå sikker og bra bil for 100.000 kroner."

    Jeg tenker akkurat det samme om bilen min som jeg solgte til den latterlige pris av 14 000. Dessuten, hvis man faktisk er opptatt av sikkerhet, og ikke bare som et påskudd for å kjøpe ny bil, så bruker man hjelm og HANS (http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device) . Ser ikke så mange slike på veiene. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, så sant ;) Er man virkelig, virkelig opptatt av sikkerhet så setter man seg ikke i en bil og kjører på veien... faktisk. Men det skal nok sies at bilselgere bruker det å selge sikkerhet for alt det er verdt, og de kan nok lure mange til at det er livsfarlig å ikke ha fabrikk-ny bil.

      Slett
  5. Hei, bra jobba! Verdt å ha med i beregningen ved bilkjøp er hvorvidt man planlegger å "kjøre den i grøfta" eller selge den innen rimelig tid og kjøpe en annen bil. I første tilfelle er man kanskje glad i å skru selv, hvilket du bør være siden du nå har kjøpt en VAG-bil - altså dersom du planlegger å være siste eier av bilen. Hvis ikke blir verkstedstimene mange om 5-7 år (sannsynligvis). Dog dersom du ikke eier den så lenge kan du kanskje selge den for en grei del av prisen du kjøpte den for, og dermed kjøpe en ny bruktbil - et noe mer aktivt eierskap som vil kunne spare deg mellomlegget mellom en skakkjørt VAG (10-20000) og en velholdt, aldrende VAG (50-60000). Hva tenker du om dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Må si jeg ikke helt skjønner hva du egentlig spør om ;) Måtte google meg fram til hva en VAG-bil er for noe! Men kan jo nevne hva planen vår er videre uansett, i tilfelle det besvarer noe: Vi skal neppe ha bilen til den stryker med. Planen er å ha den i rundt 3 år, selge den videre før den er 10 år gammel. Før vi selger den tipper jeg vi sparer opp litt penger igjen, for å kunne kjøpe i tilsvarende prisklasse eller litt høyere (om mannen får viljen sin, hehe). Kanskje. Det får vi se på. Avhenger av hvordan økonomien ser ut når den tiden kommer.

      Vi skrur ikke selv, ingen av oss kan det, dessverre. Fjorten tommeltotter hver også dessverre. Det koster mer å ha så mange tomler, hehe.

      Slett
  6. Ser du ikke har tatt til deg god, gammel visdom, som stadig er like relevant - hvorfor kjøre Skoda, når du kan gå, da? Som kommentatoren over ganske riktig påpeker, det er dyyyyrt å eie aldrende VAG.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får se vi får se :)
      Som jeg svarte over er planen å ha den i rundt tre år, spare opp mer og kanskje kjøpe nyere.
      Mannen drømmer om å kunne kjøpe 3 år gammel bruktbil. Ulempe: dyrere bil enn nødvendig. Fordel: Når vi først har nådd den prisklassen så trenger vi ikke spare særlig mye for å kunne opprettholde nivået. Dine Penger mener det er mest lønnsomt å eie 3-6 år gamle bruktbiler, så det er vel målet en dag. Får oppgradere litt hver gang, så er vi der etterhvert. Men det koster, så jeg er ikke overbevist om at det egentlig er billigst. Billigere enn å kjøpe fabrikk-ny, men i forhold til en god gammel billig traver så vet jeg faktisk ikke. Audien vi nå har solgt har kostet oss mye mindre i reparasjoner enn årlig verditap på en nyere bil... Men det er visst ikke stas å kjøre rundt i så gammel og billig bil har jeg skjønt :p

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.