mandag 16. september 2013

Glade jul - hellige jul!

Ja, det er igjen på tide å minne om at jula - i år igjen - kommer i desember. En 3-4 lønninger fra nå, så er høytiden over oss, med all sin kos og alle sine kostnader. Så, det er på tide å forberede seg, om man ikke allerede har en plan eller alt under kontroll. På tide å spare litt for ikke måtte dra kredittkortet i julestria.

I fjor hadde jeg julesparekonto hvor jeg i budsjettet satte av penger hver måned, fra mai. Det fungerte bra. I år har jeg ingen julekonto, men etter at jeg betaler penger til meg selv og ikke andre (altså at jeg har betalt ned all tullegjeld og kan sette penger på sparekonto) så har jeg et stort nok overskudd hver måned til å dekke det lille som er nødvendig av julehandel. Grunnet sparing til bryllup begrenser vi gavene i år, gir små oppmerksomheter :) Og kjøper ikke noe dyrt til hverandre, et dyrt bryllup får være gave nok! Men, selv om jeg ikke har julekonto, så har jeg med andre ord en plan for hvordan jeg skal betale for årets julefeiring. Og den planen bør legges allerede nå, slik at det er tid til å sette av litt ekstra hvis det er behov for det.

Det nye året bør ikke starte med å betale for fjorårets julefeiring!
Legg en plan og følg den. Det vil si, mange vil ha nytte av et julegavebudsjett bestemt før julehandelen er i gang.


Det går fort mot advent nå!

1 kommentar:

  1. Hvor mye synes du er rimelig å bruke på julegaver til foreldre og søsken, uten at de skal merke at du sparer penger (...og er gjerrig..hehe)? Hva pleier du å gi?

    Jeg føler at jeg trenger litt inspirasjon til julegaver - uten at det skal koste for mye. Julegavetips man finner på blogger og slikt er jo altfor langt utenfor mitt budsjett!

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.