onsdag 22. januar 2014

Ny økonomisk status

Da ser det ut til at vi har landet den aller første felles økonomiske statusen.
Det blir jo da et nytt utgangspunkt for oversiktene mine, og det er viktig å huske at jeg nå skriver for husholdningen samlet, og ikke bare meg selv. Slik er det når man gifter seg :) Det forandrer ikke planene om å spare mye og bruke lite, så jeg håper fortsatt at det blir interessant for dere å følge med på utviklingen!

Jeg kommer til å fortsette med kvartalsvise statusoppdateringer, da det er et greit intervall å forholde seg til, samt at det da faktisk skjer litt fremgang (forhåpentligvis!). Statusen er kanskje ikke så spennende før vi får satt noen konkrete MÅL for året, men det kommer vi tilbake til når alt er oppsummert etter bryllupet. Vi må vite hvor vi står før vi setter endelige konkrete mål. Det som er sikkert er at vi vil opp og frem! Så å holde forbruket relativt lavt er fortsatt viktig.

Her er slik det ser ut nå, jeg har satt per 1.1.14, det har bare tatt litt tid å oppsummere:



Som de fleste ser, dersom man sammenlikner med min status fra nyttår, så gifter jeg meg til formue, hehe. I alle fall en positiv reell formue. Men selvsagt langt fra noen skattepliktig formue! Da jeg her regner salgsverdi på bolig, og ikke likningsverdi. Men det er hyggelig å være i pluss. Selger vi leiligheten og betaler ned alle lån, så har vi litt igjen. Men ikke noe sted å bo, så det er ikke noe reelt alternativ selvsagt.

I denne oversikten har jeg da tatt med alt jeg anser som relativt langsiktig. Jeg har da også tatt med sparing til bil, da det skiller seg litt fra sparing til rent forbruk. Bil er en gjenstand med verdi, dog synkende, men allikevel verdi. Derfor tenker jeg at bilsparingen også kan gå inn her. Ved kjøp av bil går sparingen i 0,mens bilens slagsverdi settes inn tilsvarende boligens salgsverdi. Deretter må jeg nedjustere bilens verdi over tid, for å ha et nokså riktig bilde av status.  Det er i alle fall min tanke nå, men tar gjerne innspill på det, da det er første gang jeg må forholde meg til bil når jeg tenker på formue.

Det jeg ser er at vi har veldig mye bundet i boligen vår, både med lavt boliglån og BSU-konto. Vi bør vurdere om sparingen i år heller bør bestå i å øke likvide midler, fremfor å legge enda mer i boligen. Men det får vi se når vi setter målene om ikke så lenge.

Det verste er at selv om vi faktisk er rundt 800 000 unna positivt netto formue, altså skattepliktig formue, så vil det søren meg være innhentet om ikke mer enn 4-5 år antagelig. Så kanskje bør vi se litt på mer langsiktige mål også, bare for moro skyld.

Og akkurat her blir det så åpenlyst at det er dumt å legge mye penger i bil som skal synke i verdi, for det tallet vil påvirke endel. Jo mer vi legger i bil, jo lenger tid vil det ta å nå målet om positiv netto formue. Jammen kan man få noe ut av et slikt enkelt oppsett også ;) Det synes så tydelig at det ikke er i bil pengene bør ligge! Men det vil være greit å ha en bil som ikke må bytte et uendelig antall slitte deler hvert år, hmf...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.