fredag 10. januar 2014

Når to skal bli en - kaos!

Okay, så var det det å gå over til felles økonomi da. Og da mener vi så felles som mulig, noe som krever endel endringer i opplegget vi har hatt hvert for oss. Så nå er mye igjen kastet opp i lufta, og vi plukker ned baller. Vi holder på med følgende:

  • Flytte personlige avtalegiroavtaler til felles regningkonto
  • Endre kontonummer for lønn
  • Opprette nye kontoer for å skape litt system i kaoset innledningsvis
  • Skaffe disponentrettigheter til nye kontoer
  • Opprette ny bufferkonto i ny bank (Santander)
  • Flytte bufferpenger til ny bufferkonto
  • Få betalt egne regninger før de slås sammen til felles
  • Sette lønninger inn på felles konto uten egentlig å ha full kontroll på utgående
  • Spikre det nye budsjettet og oppsettet
  • Finne ut av mål for 2014

Kontrollfriken i meg sliter litt i denne overgangsperioden, men det vil nok gå seg til. Vi har en plan, også får vi håpe den fungerer. Vi får jo lønn to ganger i måneden. Jeg tror vi pleier å ligge foran regningene, og tanken er dermed at vi begge når vi får lønn setter pengene inn på regningkontoen, minus det vi tar ut til eget forbruk. Først han med lønn den 12. og så jeg med lønn den 28. I slutten av måneden bør det da være tiden for å overføre til diverse sparekontoer osv. Men jeg har en følelse at det kan bli noe kluss her innledningsvis. Vi får bare prøve oss frem! Regninger skal bli betalt, og jeg trenger et system som går av seg selv men hvor jeg samtidig får oppdatert mitt elskede regneark - og alt stemmer på en prikk!

Vi går inn for pensjonssparing umiddelbart, inn på fondskontoene våre. Vi setter av 5% av nettolønn hver av oss. Det fine med % er at pensjonssparingen vil øke med økt lønn. Og mannen jobber litt overtid innimellom, og da er det fint at han sparer mer til pensjon når han får mer utbetalt. Ulempen er selvsagt at vi da må gjøre betalingen manuelt hver måned. Samtidig er det vanskelig å bli lei av å spare penger! Den dagen det begynner å glippe/blir kjedelig får vi sette et beløp og fast spareavtale.

Men - moroa starter egentlig ikke før i slutten av februar, da vi forhåpentligvis har totalen på bryllupsutgiftene. For selv om vi har ganske god kontroll så er det jo visste ting vi faktisk ikke vet endelig sum på før det er overstått. Det gjelder i hovedsak middagen, da det avhenger litt av hvor mye folk vil drikke til maten. Og det overrasker meg ikke om det dukker opp litt ekstra småtteri ifht hva vi har kontroll på nå. Dermed blir det ikke så mye action å snakke om før alt er betalt og vi kan gå over til helt andre betalinger, forhåpentligvis da i slutten av februar. Jeg har tenkt at det er først da vi har endelig oversikt over status, og kan sette videre mål for 2014 også. 

Ja jeg gleder meg fortsatt til å få alt dette overstått og å komme i sparemodus igjen. Det nærmer seg heldigvis!

5 kommentarer:

  1. Når to blir til tre blir det enda mer kaos!! :)

    SvarSlett
  2. Anonym: he he.

    I double that! :-)

    SvarSlett
  3. Hehe, den får vi ta litt senere :)

    SvarSlett
  4. Jeg bare lurer, er det noe lønnsomt å gjøre det slik? Jeg er gift, har "felles" økonomi, men har vært vårt bankkort og hver vår konto så vi slapp alt det stresset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er lønnsomt for ekteskapet. Hvems konto pengene står på har ingen økonomisk betydning. Men vi liker å danne et skikkelig fellesskap, også økonomisk :) Er bare å få systemet opp og gå, så går det av seg selv heldigvis.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.