fredag 28. august 2015

Status august/september

Da er det igjen på tide med en oppsummering i det vi er i slutten av august og vi har budsjettert for september. I august har det kommet inn mer penger enn normalt, siden mannen hadde endel til gode her og der av utbetalinger. Hans utbetalinger er et kaos - for meg - de kommer litt nå og da og jeg vet aldri hvilke beløp. Det var hyggeligere da han fikk vanlig lønn og jeg visste ca hvor mye, og ikke minst når pengene kom. Men men, det går bra, jeg samler opp det som kommer inn og bruker det som kommer inn :)

Oppsummert i månedsskiftet august/september:
Netto inntekt august: 71.325


Boligspar august: 32.000
Fond (pensjon): 4.000
Avdrag gjeld i august: 4143,-
Sum langsiktig sparing** august: 40.143


Sparerate* august: 56%
Sparerate hittil i 2015: 48%
Sparerate totalt i 2014: 46%

*Sparerate = Sum langsiktig sparing og avdrag på gjeld delt med netto inntekt
** Langsiktig sparing = langsiktig sparing på konto/i fond pluss avdrag på gjeld


Jeg fikk inn 617 kroner ekstra fra Google Adsense, en av mine to utbetalinger i løpet av året, så de er selvsagt med i sparingen! Det er vel rundt 15.000 kroner mer inn enn en vanlig måned, men så fikk vi jo nesten bare en lønn i juli, så summen er at vi taper litt penger på at mannen går på AAP. Noen tusenlapper mindre enn en vanlig lønn får han inn. 

Spareraten ble bra denne måneden, og snittet for året er nå veldig bra, på 48%, og høyere enn i fjor! Men jeg mistenker at det skal bli vanskelig å opprettholde den. Men vi får se, vi får se.

Boligsparing prioriteres fortsatt høyt, men jeg våger meg på å litt fondspåfyll også. Det viktigste er å komme i havn med boligsparingen i år, selv om det blir slik at vi har noe redusert inntekt. Men vi ligger greit an takket være at vi satte inn veldig mye i juni, så status nå er at vi må spare ca 17.000 pr mnd til boligsparekontoen ut året for å komme i mål. Det har jeg tro på at går, og trolig blir det mer fondssparing også. Det hele ser lovende ut :)

Sjekk Status og grafer for oppdaterte grafer.



13 kommentarer:

  1. Apropos pengebingen og disse valgtider, hvilket parti tror dere det er mest lønnsomt å stemme på for å øke beholdningen i bingen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har visst luksusfellekandidaten gjort bloggen allment tilgjengelig igjen. Hun har vel hatt noen timer på seg til å innse at hun sikkert er altfor gammel til å reagere på en så sjokkerende barnslig måte som hun gjorde, og det bare på grunn av at noen lesere kom med konstruktive og velmente råd! Men nå får man ikke lov å kommentere anonymt der lenger...

      Slett
  2. Liberalistene, tenker jeg.

    SvarSlett
  3. Utrolig bra sparerate, gratulerer med det :) Når blir det ny bolig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det får vi se på, så snart det passer ;)
      Det ser ut til å bli familieforøkelse i februar, og i såfall avventer vi nok å flytte bort fra vordende besteforeldre.
      Jeg kommer nok tilbake til dette på bloggen etterhvert! Men sparingen gir vi oss absolutt ikke med av den grunn!

      Slett
  4. Hehe, har du lest det siste fra Kirkerotta?? Ang matkasse.. Jeg og en annen en var tydeligvis for "slemme" mot henne så nå er jeg utesperret.. Det sier alt om mentaliteten og hvorfor hun er der hvor hun er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei jeg ser nå at hun har visstnok sperret alle ute, bortsett fra inviterte lesere..

      Slett
    2. Så hun gikk retorisk konkurs?

      Slett
    3. Jeg har lest nå, etter at bloggen kom opp igjen. Velger å ikke kommentere der, fordi jeg antar at kommentaren jeg har til det ikke ville blitt tatt godt i mot... For å bestille noe så luksuriøst som matkasse i deres situasjon er egentlig på jordet, og viser vel ganske klart hvorfor de har økonomiske problemer, og hvorfor de trolig alltid kommer til å ha det. Som flere har skrevet både her og på hennes blogg så er det Luksusfelleoppførsel, og etter alle disse årene hadde jeg trodd de hadde lært noe. Men allikevel ikke helt overrasket, regnet nesten med at det ville komme noe sånt etter at alt "ordnet seg" etter refinansiering og lån fra jobben. Jaja, så fikk min kommentar til det hele bli her i stedet. Her har jeg lov, for dette en min blogg, hehe.

      Slett
  5. Nå er jeg ikke helt med på hva du mente.. Men det er helt klart at hun ikke tar de beste avgjørelsene og er en luksusfellekanditat pga at hun ikke selv greier å ta tak i dette.. Jeg har fulgt bloggen hennes i mange år og det er jo ingen bedring i sikte.. Problemene blir bare flyttet fremover og hun finner alltid på noe tullete nytt når løsningen kunne begynt.

    SvarSlett
  6. Sparerate slik du har definert det, er mulig for de fleste på rundt 40-50%. Jeg selv ligger på 40% og har gjort det i mange år med det resultat at jeg nylig ble gjeldsfri. Langsiktighet lønner seg :) Det som er mer kjedelig er at det offentlige (kommune og stat) tar ca 47% av bruttoinntekten i form av avgifter og skatter:( Det er ikke greit når en bor alene i egen bolig, men boligpolitikken knyttet til økonomi er jo at det skal bo flest mulig under samme tak. Takk for det til dere sosialdemokrater.

    SvarSlett
  7. Pengebingen: Kan du bare svare meg på hvorfor halve kommentaren min fra 11/9 kl 0943 er fjernet? Var det noe galt i den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke, jeg har ikke aktivt slettet noe (har hatt en liten ikke-planlagt pause fra bloggen), og kan ikke se at noe har skjedd i kommentaroversikten heller. Så jeg har dessverre ikke noe godt svar til deg. Du kan prøve på nytt? :) Er sjelden jeg må slette kommentarer, min lesere har god oppførsel (og jeg er ikke spesielt hårsår selv heller om det skulle komme kritikk), så det eneste jeg har slettet av kommentarer hittil er det som er reklame for lån osv.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.