mandag 17. august 2015

NAV ja, hva skal man si...

Det er ganske spennende å ha mannen på begge sider av NAV-systemet kan man si.
Han jobber jo i NAV, har gjort i over tre år nå, så han er rimelig god på alt av regelverk, skjemaer, hva som skal fylles ut hvor osv. Over snittet god på det kan man vel si, hehe.

Allikevel blir det krøll med NAV og utbetalinger, og krøll med kommunikasjon mellom SPK og NAV, osv. Jeg husker jeg tidlig skrev "krangling med NAV" som en viktig grunn for å ha litt størrelse på bufferkonto, for at økonomien ikke skal gå til grunne når man av en eller annen grunn må inn i NAV-systemet. Først nå ser jeg hvor utrolig sant det er! Det er jo bare tilfeldig egentlig at vi ikke må ta av bufferkontoen nå som utbetalinger fra både her og der uteblir. Jeg håper pengene som skulle kommet i juli kommer i august, det hadde vært hyggelig.

Og selv min kjære NAV-ansatte mann får seg nå mang en overraskelse over hvor fantastisk tungrodd systemet er fra brukersiden. Det har vært litt fresing over ting som oppleves som utrolig unødvendig og tungvint. På en måte kanskje fint for han å få opplevelsen fra andre siden enn han vanligvis sitter på, men jeg bare tenker at når ikke en gang han klarer å få til så alt kommer når det skal, da er det ingen som klarer det. Med andre ord - sørg for å ha økonomi/bufferkonto som tar høyde for manglende utbetalinger fra f.eks NAV ved langvarig sykefravær. Seriøst. Det virker nesten til å være flaks om alt går på skinner. Og slike sjanser bør man ikke utsette økonomien sin for.



1 kommentar:

  1. Å ha penger i bakhånd, enten det er til buffer eller andre muligheter er essensielt. Heldigvis virker det som om dere er godt rustet økonomisk sett. Var selv innom et jobbseminar i regi av NAV nylig. Fyren som holdt seminaret i regi av NAV brukte brorparten av tiden til å fortelle om hans kamp mot systemet. Og han jobbet der! Ønsker dere lykke til. Blir bra til slutt :)

    SvarSlett