mandag 24. november 2014

Julebudsjett

Som skrevet i forrige innlegg anbefaler jeg alle å lage et julebudsjett.
Det er fort gjort å bli revet med i julehandelen om det ikke er tenkt gjennom endel på forhånd. Det er kanskje ikke så viktig hvor mye som skal brukes på hva eller hvem, men det å sette totalen på forhånd er veldig smart!

Endel har egen julekonto som det spares på hele året som nå har et passende beløp. Slik hadde jeg også til og med i fjor. I år er løsningen en annen, da vi har overskudd nok hver måned til ganske enkelt å sette av endel fra lønningene før jul. Men, jeg ser at det ikke er noen holdbar løsning egentlig, for plutselig er vi i modus "hvor mye har vi lyst til å bruke?", heller enn "hvor mye står på kontoen?". Det er muligheter for at nåværende tankegang medfører merforbruk. Lurer på om ikke det blir en julekonto igjen fra nyttår av :)

Men, årets budsjett er uansett satt: 8000 kroner kan vi bruke på julegaver, juletre, julemat og julekos. Enkelt og greit. Det inkluderer da mat og juleøl til vår tradisjonelle familiemiddag i adventstiden. Tipper rundt 6000 kr blir til gaver, og de resterende 2000 til mat og annet.

Har forøvrig vurdert å kjøpe juletre i plast. Økonomisk sett kan det lønne seg. Men av ulike årsaker ender vi opp med ekte julegran i år igjen. Leste forøvrig et veldig bra tips for å få julelukta selv om man har tre i plast. Hent litt granbar i skogen og bruk i annen dekorasjon :)

Dette er jammen en oppgradering fra det året da vi nettopp hadde kjøpt leilighet, jeg betalte fortsatt på dustegjeld, og vi brukte nesten ingenting på julefeiring.  Og samtidig er det fortsatt helt unødvendig å bruke så mye på jula! Dette er ren og skjær luksus, men samtidig noe vi prioriterer høyt. Og for min egen del var det å kunne bruke penger på jul en stor del av motivasjonen da jeg betalte dustegjeld og ordnet opp. Fordi det betyr mye for meg, men jeg mener fortsatt at det ikke er noe man kan priortiere  før økonomien tillater det.

Faktisk så mener jeg at om man har kredittkortgjeld, forbrukslån eller til og med billån fra før, så bør julehandel utgå i størst mulig grad. Ja, små enkle og rimelig gaver til egne barn kan være akseptabelt: Men da snakker vi et par hundrelapper, ikke tusenlapper! Ja, det svir, ja det er vondt å ikke kunne gi mer. Men det burde også gi den nødvendige motivasjonen for å sette alle kluter til for å få ryddet opp i økonomien raskest mulig. Og ikke minst finner man motivasjonen til å aldri rote det til igjen den første julen hvor man kan bruke penger igjen og det med god samvittighet fordi man har råd til det.

Jeg tror mange vil skamme seg over en slik situasjon, og ikke tørre å være ærlige på hvorfor julegaver må utgå. Men jeg mener at det å ta ansvar og rydde opp i egen økonomi ikke er noe å skamme seg over! Man skal egentlig være litt stolt. Man kan alltid skamme seg over å ha vært dum tidligere, men i det man har innsett dumhetene og tar tak for å rydde opp så skal man være stolt av seg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.