mandag 3. november 2014

Statusoppdatering oktober

Litt på etterskudd kan jeg nå oppdatere for status etter å ha gjort unna oktober.
Nå går det jammen fort mot jul!

Oktober ble en nokså normal måned for økonomien, jeg liker slike måneder.
Vi fikk gode nyheter om lønnsøkning etter lokale lønnsforhandlinger, og har da akkurat tippet 1 mill i brutto inntekt i husstanden. Ikke noe uvanlig med det, men hyggelig å kommer over streken.

Ellers kostet vi på oss 1500 kr til nytt spisebord i anledning at vi blir flere til årets tradisjonelle pinnekjøttmiddag i desember. Hittil har det kun vært med min familie, men nå vil vi gjerne at også mannens familie her i landet kommer på middagen. Så 6 plasser ved bordet er da for lite, vi må ha opp til ti! Etter mye frem og tilbake på ulike muligheter endte vi med å selge spisebordet vi hadde for 1500 kr, og kjøpe nytt forlengbart bord fra Ikea (etter å ha trålet finn.no etter rett bord en liten stund) for rett under 3000,-. Stolene beholdt vi, enkelt og greit. Langt fra noe nødvendig kjøp, men allikevel prioritert hos oss da det å samle familien er noe av det vi kanskje setter aller mest pris på. 


En rask statusoppdatering i slutten av oktober:

Langsiktig sparing (boligspar): 21.300 kr
Kortsiktig sparing (ferier + gaver): 9000 kr

Prosentvis utgjør dette:
Langsiktig sparing: 35%
Kortsiktig sparing: 15%


Av utbetalt lønn ble denne gangen endel satt av til julegavehandel, slik at den kan komme igang om vi får noen gode ideer. Gavekontoen har ikke blitt så stor som ønsket, da endel har gått ut i forbindelse med bryllup, fødsel osv. Mulig jeg må vurdere om faktisk vi skal sette av mer på den kontoen neste år. Mindre spart denne måned tas igjen når halv skatt kommer i desember.



Rapportering sykkel (siden oppstart 6. august):

Antall dager syklet i oktober/hittil: 16/45
% av antall mulige dager i oktober/hittil: 94/98
Antall km i oktober/hittil: 107/276
Antall kalorier forbrukt i september/hittil*: 2337/6040
Kroner spart hittil i 2014**: 255


Det ble en dag i oktober hvor jeg valgte å bli kjørt og hentet grunnet middag ute etter jobb. Orket ikke drasse med sekken med regntøy osv den dagen. Kunne gjort det, valgte å la sykkelen stå. Så jeg trekker dagen fra. Ellers går syklingen bra! Piggdekk er på, enda temperaturene varierer mellom +10 og hittil bare -1 eller 2 grader om morgenen. Men vått + frost = glatt. Rutiner for påkledning osv fungerer godt, men jeg kjenner at jeg ikke liker det så godt når gradestokken kryper under null... Godt innpakket ellers, men kaldt i ansiktet. Så vi får se hvor lenge jeg holder ut. Tror det blir litt kjøring i vinter for å være ærlig. Men, om jeg sykler det meste av året så skal jeg være fornøyd :)

*Estimert av Endomondo, uten pulsmåler.
** Basert på snitt-dieselpris i 2014 fra drivstoffpriser.no, og et forbruk på 0,7 l/mil på korte turer (avlest fra bilens kjørecomputer). 

5 kommentarer:

  1. Dere har imponerende lave utgifter!

    Enn å holde motivasjonen oppe måned etter måned som dere gjør!

    Klapp på skuldra til dere, spark i rævva til meg selv :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en vane, samt at det går litt sport i det også :)
      Er ikke alltid flinke, men utskeielsene er jo små og "ubetydelige" i den store sammenhengen.
      Samt at vi har prioriteringene våre på plass og planer for fremtiden som vi stadig minner oss selv på.
      Da er det ingen grunn til å bruke penger på ting som ikke betyr noe for oss.

      Lave utgifter skyldes i stor grad rimelig bolig. Lavt boliglån med lang nedbetalingstid og lav rente (statens pensjonskasse) gjør at boligutgiftene pr mnd er ganske lave. Men derav sparer vi til bolig, for egentlig burde vi jo betalt mye mer på lånet. Men rentesituasjonen er slik at det lønner seg for oss å ha pengene på høyrentekonto. Fungerer så lenge disiplinen er på plass.

      Slett
  2. Hei, kan jeg bare få spørre hva dere jobber med? Og dere er imponerende flinke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er miljøgeolog (master) og velger å jobbe i det offentlige.
      Mannen har en bachelor og jobber for tiden som saksbehandler hos NAV (statlig).

      Og takk, vi gjør (nesten) så godt vi kan ;)

      Slett
    2. Huff, da håper jeg at han er en flink og god saksbehandler i NAV #veldigdårligerfaring. Men jeg ble egentlig enda mer nysgjerrig nå jeg, hva gjør en miljøgeolog? Aldri hørt om en gang jeg.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.