onsdag 7. januar 2015

Renteinntekter og avkastning investeringer 2014

Nytt år med nye muligheter, og ikke minst renteinntekter fra i fjor som gir en blid start på et nytt år!

Renteinntekter:
Vi har en drøss ulike kontoer, men jeg har allikevel regnet sammen våre renteinntekter fra 2014, og synes egentlig tallet er overraskende bra med tanke på at rentene ikke er spesielt høye for tiden!

Sparekonto med buffer og boligsparing: 6274,-
BSU: 5674,-
Brukskontoer og kortsiktig sparing: 2474,-
SUM: 14422 kroner                                 


Nesten 15.000 kroner i renteinntekter før skatt er ikke så ille.
I 2013 hadde jeg 5525 kroner i renteinntekter selv, hvor mye mannen hadde vet jeg ikke. Men det er jo mer enn doblet, så det går fremover! Siden vi fortsetter å spare på konto i år så vil dette øke til neste år. Rentekronene blir selvsagt spart, så kan de rente seg også! Rentersrente er jo bare herlig!

Avkastning investeringer:
Fondene våre hadde i 2014 en avkastning på ikke mindre enn rundt 25%. Noe som er alt for høyt i forhold til indeksen, så vi kan ikke regne med at det fortsetter slik for å si det sånn. Nå har vi ikke så mye i fond, men jeg fikk meg en overraskelse, da mannen for moro skyld har satt inn endel av sine "lommepenger" i sine fond også, så vi har samlet endel mer enn hva jeg har registrert. Ikke den verste overraskelsen!

Samlet har vi hatt en avkastning på fondene våre på ca 10600 kroner i 2014.
Dette utbyttet er ikke realisert, og skal således ikke skattes av enda.

I og med at mannen hadde satt inn mer enn jeg visste om, som skal regnes inn i langsiktig sparing, så er startbeløpet i fond 2015 på 52099 kroner. Vi håper på å øke dette endel i 2015!

Alt i alt betyr dette at sparepengene våre i fjor ga oss rundt 25.000 kroner inn helt av seg selv! Vi begynner å se effekten av innsatsen vi legger ned for å få pengene våre til å jobbe for oss.

8 kommentarer:

  1. Hei, jeg har et generelt spørsmål om buffer.
    Jeg har kredittkortlån på 35 000. Jeg har klippet de og planen er å betale de ned nå på 5 måneder. Er det lurest å bygge opp buffer på 10 000 kr før? Da må jeg jo betale mer i renter og gebyr totalt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg anbefaler deg å lage en buffer på i alle fall 5000 kr først uansett. Litt avhengig av livssituasjon, men så du har til å erstatte kjøleskap eller vaskemaskin om det ryker (kjøp uansett billig brukt så lenge du har kredittkortgjeld). Poenget er at du må ha litt i bakhånd den tiden det tar deg å betale ned gjelden, for ting kan fortsatt oppstå som krever penger, og har du ikke penger må du jo låne igjen og du er like langt. Derfor bør du absolutt ha en buffer først selv om kreditten din blir noe dyrere. Det er viktigere å forstå viktigheten av å ha buffer for nettopp å unngå å måtte ta opp lån.

      Du skal betale 35.000 på 5 mnd, det betyr at du har 7000,- pr mnd å bruke på gjelden. Anbefaler at du da utsetter å betale gjelden i minst 1 måned og heller setter av de pengene som en buffer. Med et så lite lån blir det ikke spesielt mye dyrere, og da har du litt i bakhånd i tilfelle en krise oppstår.

      Slett
  2. Ja, det høres jo fornuftig ut med tanke på prinsippendringen om at lånet ikke skal øke. Gebyr og renter for en måned ekstra blir ikke særlig mye sånn totalt og jeg er enig i at buffer er bra. Det skal bli deilig å bli kvitt gjelden til sommeren. :D

    SvarSlett
  3. Det ble et kompromiss. 2500 til buffer og resten til gjeld denne måneden. Allerede betalt inn. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut, all buffer bedre enn ingen buffer :)
      Er jo utrolig kjedelig om noe skjer og alt du har er betalt inn så du må bruke av kreditten igjen. Jeg holdt på slik i årevis, og det er ikke så smart for økonomien generelt.

      Slett
  4. Er det ikke bare på investeringskonto at man ikke skatter før realisasjon? Jeg tror man må skatte av gevinst selv om det ikke er realisert på vanlig akjse og fondskonto hos Nordnet.

    SvarSlett
  5. Hmm, ble usikker nå. Tar kontakt med Nordnet for å høre.

    SvarSlett
  6. Du har helt rett :)Min feil.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.