torsdag 23. april 2015

Flytrøbbel og rettigheter i Europa/EØS - 800 euro rikere

Som nevnt i forrige innlegg fikk vi en slitsom avslutning på ferieturen, som så mange før oss har opplevd. Overraskende nok er dette første gangen vi blir utsatt for veldige forsinkelser og kaos, så vi har vel vært heldige hittil kan man si. Slikt skjer jo veldig ofte har jeg inntrykk av.

Vårt planlagte fly hjem fra Istanbul fredag kveld ble kansellert, og når et helt fly til Oslo kanselleres sier det seg selv at det også blir trøbbel med de påfølgende flyvningene. Så det var ingen stor overraskelse da begge direkteflyene dagen etter var overbooket (hvorfor gjør flyselskapene slik?!) og at vi etter noen timers jobb med saken endte opp med billetter hjem til Oslo via Zürich. Vi kom oss hjem, rundt 24 timer forsinket, og uten bagasje.

Uheldigvis hadde vårt reisefølge, som bor i en annen by i Europa, vært utsatt for liknende mer enn en gang tidligere, og vi lærte noe vi ikke visste fra før. At man blant annet ved forsinkelser i endel tilfeller har rett på kompensasjon fra flyselskapet ihht til EU-forordning 261/2004. Dette gjelder også for flyvninger i EØS-land, og dermed blar Turkish Airlines opp 400 euro per person i kompensasjon til oss for forsinkelsen. I Norge er regleverket tatt inn som forskrift.

Nå var vi heldige tror jeg, da vi fikk utstedt dokumentasjon på kompensasjonen uten å engang spørre. Det skyldes antagelig at ganske mange reisende til Oslo allerede hadde vært innom kontoret deres det siste døgnet, og de hadde tydeligvis for lengst funnet ut at de reisende hadde rett på kompensasjonen. Vanligvis må man nok jobbe litt mer for utbetalingen vil jeg tro, og da er det viktig å sette seg inn i rettighetene og forsåvidt også begrensningene som gjelder for å kunne ha en fornuftig dialog med flyselskapet. Og så gjelder det å stå på krava og kreve sin rett, hehe. Med de beløpene EU-direktivet omfatter så er det absolutt verdt å bruke litt tid på å kreve kompensasjon. Men antagelig er alle flyselskapene meget klar over sine plikter, så er alt klinkende klart vil de trolig betale bare i det minste ber om det. Men, det krever selvsagt at man vet at reglene eksisterer! Noe vi ikke gjorde før denne opplevelsen, og takket være våre venner som kjente til det.

Hentet fra forbrukerådets side så er det disse reglene som kom oss til gode denne gang:

"Ved kansellering eller forsinkelse utover tre timer, kan du ha krav på en standarderstatning. Det forutsettes at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Standarderstatningen har følgende satser:

  • Flygninger på høyst 1500 km: € 250
  • Flygninger innen EU/EØS-området over 1500 km, og alle andre flygninger mellom 1500 og 3500 km: € 400
  • Alle andre flygninger: € 600"

Les mer på samme side om hvilke andre rettigheter man har ved lengre forsinkelser, f.eks gratis overnatting og måltider.

Nå finnes det naturligvis mange regler for når dette regelverket trer i kraft, blant annet avhenger det av lengden på forsinkelsen og årsaken til forsinkelsen. Så det kan nok oppstå situasjoner hvis man ikke har krav på dette også. Men jeg anbefaler å alltid sjekke det ut ved lengre forsinkelser, og det kan være lurt å ha satt seg litt inn i dette på forhånd av en reise, just in case.

Et vesentlig poeng er at dette også kan kreves i etterkant. Og jeg leser hos Norwegian at de virker til å ønske at det kreves i etterkant. Ta derfor godt vare på alt av billetter/reisedokumentasjon og alle kvitteringer for f.eks mat eller overnatting. Man må regne med å legge ut selv og deretter kreve det tilbakebetalt. Reis derfor ikke på tur uten å ha litt ekstra i bakhånd til å takle slikt.

Som følge av dette er det (i teorien) 800 euro på vei til vår konto nå. Det utgjør ca 6700 kroner og det kommer selvsagt veldig godt med. Faktisk så mer enn betaler det for turen vår (transport og overnatting). Men - jeg tror det ikke før pengene er på konto for å si det sånn! I såfall var det ikke så ille å bli forsinket hjem allikevel :) Heldigvis var det helg, og heldigvis skjønner jeg nå hvorfor jeg liker å reise hjem på fredager Og ha litt "slack" før jobb etter ferien. Kommer godt med da forsinkelser blir litt mindre stressende.

Mange visste sikkert dette fra før, men siden jeg ikke visste er det garantert noen som ikke har fått det med seg også. Vel verdt å ha i bakhodet og se nærmere på om noe oppstår. Det er naturligvis ikke veldig opplyst om dette fra flyselskapenes side, som lever godt på at færrest mulig er klar over sine rettigheter.

Edit: Jammen kom bagasjen vår på døra også, fire dager etter vi kom hjem. Like hel, og hvem vet hvor de tok turen. Men godt de dukket opp igjen! Når det gjelder dette har vi ikke krav på noe fra forsikringen da de ikke dekker forsinket bagasje på hjemreise. Noe jeg forstår, man er tross alt hjemme. Men etter 14 dager ville den vært ansett som tapt og saken ville vært en annen. Men det beste er selvsagt at bagasjen kom til rette :)

8 kommentarer:

  1. Hei! Spørsmålet mitt er ikke relevant til innlegget ditt. Men hva ville du gjort med pengene dine dersom du holdt på å krysse formuesgrensen til lånekassen men ikke har råd til å betjene et boliglån? Samtidig som halvparten av pengene er låst til BSU, men BSU ennå ikke er fylt opp? Konsekvensen er redusert stipend, så jeg trenger bare noen innspill på hva som er lurt å gjøre når man ønsker å redusere nettoformuen sin noe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt svar skiller seg kanskje fra endel andres. Men for å svare deg helt konkret, om du vil redusere formuen så må du bruke opp pengene, eller kjøpe noe noe med lavere likningsverdi enn salgsverdi. Når bolig er utelukket synes jeg alle andre alternativer blir for dumme bare for å komme under formuegrensen. Jeg vil ikke anbefale å bruke penger på ting du ikke trenger bare for å spare litt stipend. Det er fort gjort å bruke mye mer enn du taper.

      Nå blir jo også stipendet redusert ut i fra hvor mye du overskrider grensen, med 2% av overskytende beløp per mnd støtte per år. Så selv om du overskrider litt forsvinner ikke hele stipendet. Du tar jo også opp lån, så det er jo litt hjelp til å holde formuen nede.

      Men, jeg ville ikke brukt særlig mye tid på å irritere meg over tapt stipend. Du har en formue på snart 370 000 kroner, jeg ville heller fortsatt å øke formuen ved å jobbe og tenke smart økonomisk. Jeg ville sørget for å få best mulig avkastning på formuen innenfor fornuftig risikobilde. F.eks bør du absolutt fylle BSU om du har skattepliktig inntekt. Og om resten av formuen er sparepenger til bolig f.eks, så sørg for at de står til best mulige rente. Og er boligkjøp helt sikkert mer enn 5 år frem i tid kan jo noe investeres i aksjefond, om ikke du allerede har endel der. Ved å maksimere avkastning (uten å riskikere større tap) vil jo redusere effekten av det du taper i stipend.

      Jeg tenker at med en slik formue allerede i studietiden er din økonomiske fremtid lys. Spesielt om den i hovedsak er opparbeidet av egen innsats. Da er det meget sannsynlig at formuen din vil øke betydelig i fremtiden, og at du om 30 år ikke vil ofre de pengene du tapte i stipend en eneste tanke. Selv nå, med en viss reduksjon i stipend, så vil det ikke utgjøre mer enn 1-2% av formuen din antagelig, så jeg ser ikke poenget med å stresse over det. Skjønner at det isolert sett føles surt å ikke få maks stipend, men ser du på det store bildet har de tusenlappene trolig ingen større betydning for deg uansett, og du vil ha mye mer glede (og avkastning) i fremtriden av å fortsette å spare og øke formuen din.

      Derfor ville jeg fortsatt å bygge formue, og levd med konsekvensen at stipendet blir redusert. Det vil høyst sannsynlig gå det godt økonomisk uansett. Så bruk kreftene på noe mer produktivt enn å tenke på det lille du taper ;)

      Slett
    2. Tusen takk for svar!
      Synes rådene du gir er fine. Det er ikke noe i verden jeg ønsker å kjøpe mer enn en bolig med selvoppsparte midler. Jeg får bare bite i det sure eplet og godta reduksjonen i stipend ja.
      Er det noen aksjefond du anbefaler evt. en lenke med oversikt?

      Slett
    3. Er ingen spesialist på aksjer og fond, og derfor står min lille andel fondssparing i DNB Global Index for tiden. KLP Global Index(?) skal også være bra. Generelt har globale indexfond en diversitet som gjør risikoen akseptabel men samtidig gir bedre forventet avkastning enn i banken. Du kan sjekke f.eks Aksjebloggen for å lese mer om temaet. Men enkeltaksjer vil jeg neppe noen gang anbefale, annet enn for penger man fint kan leve med å tape. Så det er ikke noe for boligsparing etter min mening.

      Fortsett å spare, så vil boligdrømmen gå i oppfyllelse. Du kan også tenke på hvor du vil kjøpe når tiden kommer. Å ikke kjøpe i storbyene gjør drømmen at drømmen kommer mye nærmere grunnet lavere priser. Også å være villig til å ikke ha best standard, eller å leve med mindre plass er gode strategier for å få kjøpt sin første bolig raskere :)

      Lykke til, dette ser jo ut til å gå veldig bra hittil!

      Slett
  2. Jeg ante ikke at beløpene var såpass store. Vi ble forsinket med over et døgn hjem fra San Francisco i september, med norwegian, og det kunne jo vært 600 euro per person. Ny ferie! Jeg antar at det er for sent å sende inn noe nå, men jeg må allikevel sjekke. Hvilken nettside går man inn på for å finne ut av dette? For det skyldtes absolutt ikke "ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet", forsinkelsen ble begrunnet med at det var et papir som ikke var underskrevet i Norge slik det skulle, som måtte sendes til USA før vi kunne få lov å fly...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg funnet det ut helt selv. ;-) Var et enkelt skjema å fylle ut på norwegians hjemmesider. Mistenker at de vil si at saken er for gammel (september 2014) men det er jo absolutt verdt å prøve. Tusen takk for atter et godt tips! :)

      Slett
    2. Bare prøv, det skader ikke! Kan være verdt det om de blar opp 600 euro. Kan ikke se det står noe i forordningen om hvor lenge i etterkant man kan kreve kompensasjonen. Kjempefint om du kan oppdatere her med hvordan det gikk for deg i denne saken når det blir avklart :)

      Slett
    3. Jeg fikk følgende oppdatering på saken, kommentert på et annet innlegg:

      "Hei! Nå kommer jeg med en kommentar som ikke er relatert til dette innlegget, men jeg håper det går greit. Hvis jeg kommenterer på det aktuelle innlegget som nå er litt gammelt, så vet jeg ikke om du ser det. MEN! Jeg ble så inspirert av deg da du skrev om refusjonen du hadde fått fra flyselskapet da det ble forsinkelse. Etter å ha kommentert under innlegget, så sa du at jeg skulle si fra hvordan det gikk, og dette er meg som sier fra hvordan det gikk. Jeg leste på forbrukerrådet, forbrukerombudet og diverse artikler laget om temaet, og ble veldig sikker i min sak, at vi hadde krav på 600 euro hver (jeg og mannen min) fra flyturen til USA som ble 24 timer forsinket. I verste fall hadde vi krav på halvert sum, altså 300 hver, fordi det er noen regler der hvis man har takket ja til hotell for natten, som gjør at det kan halveres. Som hadde vært greit. Jeg leste også klart og tydelig flere steder at flyselskapene ofte prøver å påberope seg 'teknisk feil' som er utenfor deres kontroll for å slippe å tilbakebetale dette. Samtidig står det at ved teknisk feil skal fortsatt pengene tilbakebetales, det som regnes som helt utenfor ders kontroll er veldiog spesielle tilfeller og ting som f.eks storm som gjør at de ikke kan lette.
      Vi fløy med norwegian, og de brukte dessverre denne unnskyldningen, "teknisk feil utenfor vår kontroll". Grensen for forsinkelse for å få tilbake disse pengene er 5 timer, og de 5 første timene var forsinkelsen IKKE teknisk feil heller, så de lyver rett og slett. Vi ble alle sammen informert på flyplassen i San Francisco at årsaken til at vi ikke kunne fly var fordi de hadde glemt å få med seg et papir fra Norge som måtte underskrives der før man fikk tillatelse til å lette fra USA. Dette papiret ventet og ventet vi på, de oppdaterte oss underveis med at de ikke fikk tak i han som måtte skrive under på papiret osv. Så, etter det har gått over 5 timer, som er grensen for tilbakebetaling, SÅ får vi beskjed om at papiret er klart, men at nå er det teknisk feil i form av et løst sete. De kunne ikke lette før dette setet var fikset.
      Når jeg mailet frem og tilbake med damen fra norwegian fikk jeg bare beskjed om at det var teknisk feil. Jeg forklarte hendelsen, at det IKKE var teknisk feil, men et papir, og da bare "vi beklager at du fikk feil informasjon". Så de lyver så det renner av dem kun for å slippe tilbakebetalingen. Godeste Anna på kundeservice har sikkert ikke skylden for dette, da jeg regner med at den som har rapportert inn hendelsen har tastet inn 'teknisk feil' nettopp for å slippe unna billigere når noen krever erstatning.
      Jeg fikk allivele beskjed om at norwegian ville betale tilbake 1000 kr per pasasjer ut av ... wait for it... GOODWILL! (Nå har det gått noen dager, så jeg klarer å le av det)
      Særlig at de hadde gitt meg penger ut av goodwill, det er jo fordi de vet at jeg egentlig har rett at de i det hele tatt gir meg noe. Men selv om det er totalt 7-8 tusen mindre enn vi egentlig skulle hatt, så er da 2000 kr penger det også, og jeg hadde aldri fått dem en gang hadde det ikke vært for at jeg leste om det her på bloggen din. Så takk for nyttig informasjon! Og nå vet jeg det til neste gang. Det var også veldig enkelt å fylle inn skjema på norwegians nettsider.
      Synes forresten at det er ergelig at dette skjedde med akkurat norwegian, jeg har vært så fan av dem for de nye flotte flyene og uslåelige priser til USA. Vi flyr med dem flere ganger årlig. Men dette forsuret kundeforholdet kan du si. "

      Slett