torsdag 17. mars 2016

Binde renta?

Nå kriger bankene om de laveste fastrentene. Men er det en god ide å binde renta?

Svaret er i de fleste tilfeller: Nei.

Men la meg starte med unntaket: Dersom du er i en situasjon hvor du virkelig ikke tåler en renteoppgang selv om du kutter i utgifter og lever sparsommelig, ja da kan du vurdere å binde renta på lånene. For fastrentene er nokså lave nå. Men, les heller videre om hvorfor det da kan være fornuftig å heller gjøre andre tiltak i økonomien (bufferkonto, øke inntekt, kutte utgifter) heller enn å binde renta.

En ting har jeg lært de siste årene, og det er at når banker (eller andre selskaper forsåvidt) reklamerer med fastrenter eller fastpriser, så er det fordi de regner med å tjene penger på det. Det vil kort sagt si at når banken setter ned fastrentene så regner deres eksperter med at den flytende renta skal bli enda lavere i tiden fremover. Så ved å binde renta for å spare penger vil det si at du tror du vet bedre enn banken hva som skal skje med rentene. Hvilket sjelden er tilfellet. Dermed er det så enkelt, at dersom du ikke er helt avhengig av å betale fast beløp hver måned og sikre deg mot en (usannsynlig) renteoppgang i fastrenteperioden, så vil det aller mest trolig lønne seg å ha flytende rente.

Dette har jeg lært den harde veien, jeg sitter fortsatt med et studielån med rente på 3,65% (!!), fordi "ekspertene" for fem år siden anbefale å binde renta fordi den var så lav ;) Veeel, det har jeg tapt utrolig mye penger på dessverre. Hadde jeg visst da det jeg vet nå hadde jeg selvsagt aldri bundet renta. Heldigvis tar fastrenteperioden slutt til høsten, hipp hurra!

Så, kort oppsummert: Nei, det lønner seg mest sannsynlig ikke å binde rentene nå, selv om bankene frister med lave fastrenter. Ruste deg heller mot renteoppgang ved å betale ned på lånet og skape overskudd i økonomien.

6 kommentarer:

  1. Æsj, jeg bandt jo renta på studielånet her for et par måneder siden..
    Der og da virket det som en fantastisk god ide, men kanskje det egentlig var lite gjennomtenkt :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er umulig å si sikkert hva som lønner seg, men vanligvis er den flytende renta lavere enn fastrentene over tid. Så økonomisk sett lønner det seg oftest å holde på den flytende. Men som du ser er du ikke den første som synes det høres ut som en god ide ;) Nå skal det sies at rentene nå er så lave at det selvsagt et begrenset hvor mye du taper på å ha bundet den da!

      Slett
  2. Hei! Jeg har et spørsmål angående BSU, som kanskje du kan svare på? Jeg lurer på om jeg fortsatt vil få renten dersom jeg har satt 25.000 på BSU og BSU2 i januar, og så flytter jeg f.eks BSU2 beløpet til sparekontoen den 31.des. (før de binder seg)

    SvarSlett
  3. Hei! Det er vanskelig å komme med anbefalinger. På den ene siden, er rentenivået det laveste noen sinne. På den andre siden, er det makroøkonomiske forhold som tilsier at denne situasjonen kan vare ved en god stund fremover. Jeg har flere innlegg om dette på bloggen min: okonomiskeblikk.com

    SvarSlett
  4. "Så ved å binde renta for å spare penger vil det si at du tror du vet bedre enn banken hva som skal skje med rentene. Hvilket sjelden er tilfellet." .. Jepp, spesielt når det er banken selv som fastsetter renten. :) Det blir som å si til en kompis at "jeg vedder 1 000 kr på at du ikke kommer til å..". Å binde studielånet er forresten noe av det dummeste jeg har gjort også.

    SvarSlett
  5. Det lønner seg sjeldent å binde renta. Men det betyr ikke at man gjør noe feil ved å binde renta nå, selv om renten skulle bevege seg ytterligere nedover. Det er mer som en forsikring og bidrar til en forutsigbar utgift de neste 3-5 årene.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.