fredag 11. mars 2016

Første tiden med baby - nyttige innkjøp

Ikke lett å få tid til å blogge for tiden altså, men får jeg et øyeblikk ledig sjekker jeg gjerne økonomibloggene, forumene og prøver å få skrevet litt selv :)

I dag tenkte jeg å si litt om hva av tingene vi anskaffet før snuppas ankomst som vi faktisk har hatt bruk for denne første måneden av hennes liv.

Hva vi har hatt god bruk for:
  • Moseskurv
    Denne kjøpte jeg brukt for 200 kr på finn.no, og den er velbrukt nå. Står i stua og fungerer som soveplass på dagen. Den er liten og litt "trang" i forhold til f.eks en sprinkelseng, noe de små gjerne liker. Hun ligger der og sover søtt mens jeg skriver her. Ny pris på disse er jo opp mot tusenlappen, men det er masse å kjøpe brukt! Jeg kjøpte den billigste barnemadrassen hos Jysk og skjærte til ny madrass til kurven siden madrasser helst skal være nytt. Ganske genialt at kurven ved behov kan flyttes også, og enkel å ha med på besøk f.eks, så den kjente soveplassen kan være med.
  • Bæresjal
    Uvurderlig på dager der vesla ikke vil sovne for seg selv, men kun på meg! Mange babyer liker å bli bært, og det er også bra for tilknytning og også mot luft i magen sies det. Fordelen er at man da kan gjøre noe hjemme samtidig som baby får akkurat det den trenger. Slipper å være lenket til en stol eller sofaen. Her sovner vesla raskt i sjalet hvis jeg f.eks støvsuger! Så noen dager har leiligheten vært unormalt strøken mtp at jeg har en liten baby, haha. Kan med fordel kjøpes brukt, jeg har et elastisk sjal for øyeblikket som jeg vel betalte 400 kroner for på finn.no. Det er litt under halv pris.  Også et fint alternativ til trilletur når f.eks været ikke er bra og det frister lite å dra seg ut.
  • Ammepute
    Vi fikk tilslutt orden på ammingen, og det skal jo sies at de første ukene gjør man knapt annet. Da har ammeputen jeg skaffet brukt vært god å ha for å få riktig og avslappet stilling hos både mor og barn. Ikke alle har nytte av ammeputer, men for min del har den vært uvurderlig vil jeg si. Kjøpte en Cozyfix pute brukt etter at mange anbefalte den, betalte vel 500 kroner, litt under halv pris. Fordel at trekket kan tas av og vaskes på 60 grader. Viktig når slikt kjøpes brukt synes jeg.
  • Klær - dvs bodyer og bukser
    Dette går det endel av kan man si, så klespakkene jeg kjøpte brukt med mange bodyer og bukser er gull verdt. Noen dager klarer hun å ha på samme klærne en hel dag, mens andre dager blir det flere skift av ulike grunner ;) Så et lite lager av bodyer og bukser er nyttig. Masse fås brukt av dette! I tillegg har vi noen finere dresser og litt annet "fintøy" vi har fått i gave, som kun brukes når det er besøk osv :) Men det er egentlig unødvendig! Av bodyene er virkelig omslagsbodyene det smarteste. Snuppa vår har ikke noe imot å få plagg tredd over hodet (enda), men det vil nok variere fra baby til baby. Synes klart at omslagsbodyene er smartest.
  • Pledd
    Pleddet som brukes mest her nå er et jeg strikket selv, men også helseteppet og et fleecepledd til å legge på sofaen brukes mye. Å pakke inn urolig baby i pledd har god effekt, og det virker også til å fungere fint for å "lure" henne ned i senga/kurven innpakket i pleddet. Sikkert fordi det da ikke er kaldt å bli lagt ned.
  • Gulpekluter - ja, dette bør man nok ha endel av!
  • Vogn - selvsagt. Men pga litt dårlig føre og vekslende vær er ikke vogna i bruk hver dag enda.
  • Bilsete - selvsagt (hvis man har bil). Sikkerhet i bilen er alfa og omega! Bakovervendt og med isofix-base anbefales.
  • Dunpose, både i vogn og bilsete. Dette var en av tingene jeg var i tvil om jeg skulle bruke penger på. Men med februarbarn har det vært genialt! Trenger ikke kle på babyen så mye når hun uansett skal ned i en god isolerende dunpose. Hvilken da gjør det enkelt å åpne opp innendørs/når bilen blir varm uten å måtte kle av f.eks et sovende barn. Var faktisk så smart som mange påsto :)

  • Flaskevarmer
    Om man av en eller annen grunn ender opp med å måtte gi flaske er en flaskevarmer helt supert. Nå fullammer vi her, men starten var trøblete så hun fikk endel på flaske i starten her. Og når man er stresset med sulten gråtende baby midt på natta er det virkelig deilig å ha en dings som bare sørger for rett temperatur på kjøleskapskald morsmelk. Jeg kjøpte en brukt for 400 kroner, og selv om den ikke rakk å bli mye brukt så var det verdt pengene de nettene jeg bare kunne sette flaska i varmeren :) Så for de som bruker flaske er det faktisk ikke så dumt.

Dette er ting jeg faktisk er glad for å ha brukt penger på, selv om noe av det strengt tatt er unødvendig. Noen ganger er det greit å bruke litt penger på å gjøre dagene mest mulig komfortable også, og de første ukene med første baby kan nok være en av de gangene ;)

Nå er det slik at for hver ting jeg tenker at "det kunne vært kjekt", så sjekker jeg finn.no. Bruktmarkedet på barneting er helt genialt! Og en dag skal jeg sikkert selge unna igjen selv også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.