mandag 12. september 2016

Babymat


Lenge siden jeg har skrevet noe om baby og økonomi nå, men nå er tiden kanskje inne igjen. Vesla vår har blitt 7 måneder gammel, og for en måned siden var tiden inne for å begynne med fast føde i tillegg til ammingen. Og i den forbindelse gjør jeg meg endel erfaringer jeg gjerne vil dele.

For det første må jeg vise til at de offisielle anbefalingene i Norge er å fullamme baby til 6 måneder og deretter gradvis innføre fast føde i tillegg til ammingen. Kun hvis behov skal fast føde innføres tidligere, men aldri tidligere enn 4 måneder. Babyens tarmsystem er ikke modent nok til å takle annet enn melk de 4-6 første månedene. I tillegg er anbefalingen at morsmelk (evt mme) skal være hovednæring helt frem til barnet fyllet et år. Så er det viktigste sagt.

Amming er gull, og det er billig. Morsmelkerstatning er på ingen måte noen fullverdig erstatning, tross navnet. Morsmelken inneholder viktige enzymer, bakterier og immunstoffer som ikke finnes i morsmelkerstatning. Og i tillegg koster erstatningen MYE penger sammenliknet med gratis amming. Min anbefaling er derfor klar: amm hvis du kan :) Masse penger å spare. Tross at mors matinntak kanskje øker noe, det skal sies. Det krever ekstra kalorier å fø et voksende barn.

Deretter har jeg oppdaget hvor utrolig enkelt det er å lage hjemmelaget babymat. Disse smoothieposene og middagsglassene man betaler dyrt for i butikken kan enkelt lages hjemme og bli mye billigere. Utstyrsbehov: stavmixer og evt damprist til en kjele. Nå har jo vi laget mat fra bunnen av til oss selv hele veien uansett, så det er naturlig å fortsette med dette også til vesla. Dog er jeg da veldig bevisst på næringsinnhold i maten jeg lager. Jeg prøver å tilføre jern i så mye som mulig, helst fra animalske kilder. Så en av de første tingene jeg gjorde var å koke opp godt med kjøttkraft som kan blandes i all mulig grønnskasmos (= middag), og å steke opp litt kyllinglever som jeg da senere kan raspe og blande i middagene. Dette fungerer bra! Lager "store kvanta" (inntaket er jo begrenset i starten, husk at morsmelk fortsatt skal være hovednæringen!), og fryser ned. Isbitbrett er genialt til formålet helt i starten og gir fine porsjonsbiter som tiner raskt. Selv prøver jeg å styre unna plastikk og har derfor kostet på meg isbitbrett i silikon, samme type som i tåteflasker, smokker osv. Fortsatt plast, men blant det tryggeste vi har per nå.

Frysetips: du trenger bare ett eller to isbitbrett. Frys ned terninger, overfør de deretter til en glassbeholder (gammelt syltetøysglass eks.), skriv på innhold og dato. Så er brettet klart til neste ladning babymat :) Enkelt og greit!

Vi har per nå bare en liten fryser i et kombiskap, hvilket er litt lite nå, fordi det er så praktisk å lage mye babymat på en gang. Så i nytt hus blir det fryseskap i boden, vi følger med på tilbud og på finn.no.

Jeg har brukt noen kroner på bøker om barnemat fordi jeg interesserer meg litt ekstra for temaet, en som heter Super Nutrition for Babies, og en som heter Den lille barnematbibelen (obs! Ikke sponset), og begge disse synes jeg er lærerike ang ernæring til barn, og inspirerende. Men, man finner alt også ved å søke på nettet. Selv følger jeg bloggen Lagbarnemat, og facebookgruppen Hjemmelaget babymat. Sistnevnte er super om man lurer på noe, og svært inspirerende i tillegg!

Noen sverger også til å ha tålmodighet til barnet selv klarer å spise normal mat, såkalt barnestyrt mattilvenning, eller Babyled weaning (BLW). I såfall kan man servere barnet samme mat som en selv spiser, det er vel det aller enkleste og rimeligste. Bare å være obs på de få tingene babyer ikke skal ha, som salt, honning og kumelk før ett år.

Personlig har jeg sansen for BLW, men ikke nerver til det. Jeg er for redd for å påføre jenta mi jernmangel da hun får i seg svææært lite/ingenting når hun spiser mat selv. Så jeg kombinerer, hun får næringsrik mos og i tillegg får hun leke med mat og lære seg å spise selv. Jeg ser jo at det går sakte fremover på den fronten også, og den dagen hun klarer å få i seg litt selv så utfaser jeg mos. Noen mener det er hysteri det med at de får jernmangel osv, men siden jeg ikke har funnet et fasitsvar tar jeg ingen sjanser på akkurat der. Jeg vil derfor heller ikke anbefale denne metoden, selv om den helt sikkert er det billigste.

Men, jeg anbefaler å fullamme til 6 måneder og å lage hjemmelaget babymat fremfor å kjøpe i butikken. Slik er det penger å spare når poden begynner å innta fast føde.

Andre tips:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.