mandag 31. oktober 2016

For alle som venter på statusoppdatering...

Så kommer den sikkert etterhvert!
Hva, månedsskifte NÅ IGJEN?! Dere tuller?!
Syns jeg nettopp skrev statusoppdatering jo...

Men her går det unna, vi har flyttet! Endelig inntatt huset vårt!
Nøkler til leiligheten overleveres ny eier i morgen, og da kommer vel snart oppgjøret også forhåpentligvis. Går bare og venter på beskjed fra megler om at pengene er betalt inn nå. Men som sagt, vi har kommet oss i hus. Dvs, vi har fått på plass det viktigste, men endel pappesker gjenstår. Tar det sakte men sikkert. Nå har mannen blitt pendler inntil han forhåpentligvis får seg jobb nærmere nytt bosted, og mor må derfor både passe meget aktiv baby på snart 9 mnd, og sørge for middager. Og få unna litt husarbeid. I tillegg til å pakke opp ved ledige øyeblikk. Det er ikke mye tid til pc oppi dette altså.

Men på økonomifronten skjer det jo litt, jeg kan oppsummere hvordan ståa er nå:

  • Jeg småhandler alt for ofte! Det ble ikke tid til ukeshandling forrige uke, så da var jeg på butikken hver eneste dag. I dag må jeg ut igjen for å kjøpe bleier. Butikkutvalget her er helt ok, coop extra, rema 1000 og kiwi. Men allikevel dyrt om man skal dit hver dag. I tillegg har jeg fått kjenne på hvor  slitsomt det er å ikke ha planlagt middager på forhånd. Skjønner ikke at folk orker å holde på sånn. Ukeshandling og ukesmeny er gull verdt synes jeg.
  • Vi har tv-abonnement. Ja, selv om jeg tidligere skrev at vi tenkte å droppe abonnement på tv, så ble det ikke slik, per nå. Det viste seg at det ligger en fiberkabel fra Canal Digital til huset vårt (vi visste det ikke en gang...), og da har vi valgt å ha internett fra CD. Men da MÅ vi også ha TV... Det sies at det skal bli mulig å ha kun internett i løpet av året. Så vi kjører uten bindingstid inntil videre. Det øyeblikket jeg kan si opp tv-abonnementet så ryker det. Det er seriøst ikke gøy å betale 429 kroner pr mnd for noe vi ikke egentlig trenger. Totalt over 1000 kroner for tv og internett. Ja, da savner jeg på en måte borettslaget hvor det var inkludert i felleskostnadene. Dvs, de var skjult der...
  • Vi har kjøpt nye møbler, sofaer, stol og salongbord - for ikke mindre enn 23.000 kroner. Det er drøyt, men vi blir veldig fornøyde! Og det er deilig. Men dyrt. Og det var med 25% rabatt på alt sammen...
  • Endelig har vi stort fryseskap! Fikk i gave av mine foreldre. Så da står snart storhandel i Sverige for tur, og jeg kan også lage opp mer babymat av gangen. Det er supert! Det koster litt strøm å ha et fryseskap, men mtp hvor mye rimeligere kjøtt f.eks er i Sverige så tror jeg det lønner seg. 
  • Kredittkortene brukes både her og der, jeg føler vi har liten oversikt. Det liker jeg dårlig. De blir selvsagt alltid betalt i tide, men nå er det godt vi veldig snart er ferdige med alle de dyre kjøpene.
  • Vaskemaskinen vi har bestilt klarte Elkjøp å levere til feil adresse - to ganger! Og etter andre forsøk så var det visst ikke mulig å få den levert før 8. november. Jeg forstår ikke hvorfor, og er egentlig ganske pissed. Men så har vi kjøpt maskinen på tilbud til så god pris at vi bare må vente på den. Det blir til sammen to uker uten vaskemaskin det... Så her blir det artig klesstil fremover. Kan håndvaske det viktigste ved behov da. Og tørketrommel - det har vi fått i hus! Hjelper masse det, uten vaskemaskin.... Utrolig klønete av Elkjøp om jeg får si det rett ut.Men, jeg holder ut. Vi SKAL ha akkurat DEN maskinen til akkurat den prisen vi betalte for den. Heldigvis refunderer de fraktprisen da. Det skulle bare mangle.

Håper jeg får sett litt på tallene i kveld, slik at jeg får ut en ny statusoppdatering om ikke alt for lenge :) 

2 kommentarer:

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.