torsdag 6. oktober 2016

Status september/oktober

Uuuuææææ - jeg har ikke tid til bloggen :-/
Altså, nå står ting på hodet her, halvparten av våre eiendeler har dratt til nytt hus, mens mye er igjen fortsatt. Endel skal gis bort, endel kastes, litt selges. Alltid savnes noe - for det er jo ikke her. Det hele er smått kaotisk og verre blir det de neste ukene, for endelig flyttedato er satt, nemlig helga 22.-23. oktober. Da må vi få av sted det siste. Så har vi helga etter til å vaske ut og evt ta med småtteri.

Må ærlig si at jeg synes vi har blitt flinke de siste årene til å ikke ha for mye ting - jeg merker det nå når vi skal flytte på oss, at det er veldig lite jeg tenker "herregud, hva skal vi med den". Det meste er nå ting som faktisk har en grunn til å være hos oss. Og det er deilig. Jeg tror også det går fint å få plass til alt i det nye huset, selv om huset bare såvidt er større enn leiligheten vår, og lagringsplassen noe mindre egentlig. Her har vi jo hatt loftsbod, kjellerbod og garasje. I det nye huset har vi i utgangspunktet bare en utebod, og litt lagring på råloft ved behov. Men det skal holde og vel så det.

Ja, så flytting står i hodet, og pengene bare flyr. Malerne skulle ha sine 52.500 kroner for en velutført sparkle- og malejobb, varmepumpe er installert og betalt (24.900), og ny induksjonsplatetopp er i hus (5.450 fra Ikea). Den trenger ny kurs, så elektriker må også til. Dette visste vi jo fra før, men ingen av oss vil tilbake til gammeldagse "koke over"-koketopp, haha. Mannen har et sterkt ønske om å slippe å flytte med den gamle haugen av en sofa, så kanskje blir det nye sofaer også før vi flytter inn... Så pengene virkelig flyr! Den midlertidige bufferkontoen endte som ren forbrukskonto, men det er også der vi skal fylle opp når oppgjøret fra salget kommer inn på konto. Det som ikke går rett til boliglånet. Må fylles opp, for snart starter min periode med ulønnet permisjon, noe jeg mener å huske må bety at jeg ikke får lønn i nesten tre måneder. Da kan ikke pengene fly lenger. Mon tro om ikke det er desember, januar og februar som blir lønningsløst. Ikke så smart mtp halv skatt i desember merker jeg nå, men jaja, ble slik med våre datoer.

Jeg må helt ærlig si at jeg nå synes tiden går drøyt fort her, og at jeg skal tilbake på jobb 20. februar er ikke lenger så langt unna. Jula kommer vel som kastet på oss rett etter vi har kommet oss i hus, og vipps så er det 2017 og snart jobbstart. Hjelpe meg, hvor ble tiden av?!

Som dere da kanskje skjønner har det ikke blitt spart noe særlig nå.
Avdraget på boliglånet er, sammen med veslas tusenlapp på fondskonto, eneste sparing. Men, det utgjør da litt, og nå nærmer det seg tiden for evt refinansiering av lånet også, så snart vi har fått inn penger fra salget. Da må vi ut å shoppe igjen tenker jeg, se om noen bank har bedre rente til oss, eller om vi fortsatt blir hos Landkreditt Bank. Regner med vi får penger inn midt i november omtrent.

Økonomisk sett gleder jeg meg nå veldig til å bli ferdig med flytting, ferdig med permisjonsopplegg osv, og gå tilbake til en kjedelig og rutinepreget økonomisk hverdag :)




Kun avdrag på gjeld akkurat nå. Må komme sterkere tilbake på sparefronten etterhvert.


Spareraten heller ikke noe å skryte av, avdrag på gjeld utgjør ca 23% av netto inntekt.


Gjelden reduseres, det er bra. Gleder meg til november og en saftig innbetaling!

Formuen stiger litt, mest fordi jeg oppdaget at regnearket ikke var oppdatert iht verdi på aksjefond, og de hadde steget litt siden tidligere i år. Så lenge pila peker oppover så er jeg fornøyd :)

Nå må jeg se om jeg får tid til å sette meg inn i hva de foreslår i neste års statsbudsjett... En gang, i kveld kanskje...


2 kommentarer:

  1. For å være helt presis er det halvt skattetrekk, ikke halv skatt, i desember;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt korrekt og en god presisering, takk!

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.