tirsdag 14. mai 2019

Bankbytte

Vi har i flere år brukt Yabank som dagligbank.
Men etter omlegginger og endringer der er vi ikke fornøyde lenger: Greit nok med ganske gode renter på kontoene, men nå er det så mye kaos og så lite brukervennlig at det ikke er verdt kronene lenger. Spesielt hårreisende at de plutselig begynte å ta 250 kr i årsgebyr for mannens kredittkort (ja, han klarer å ha kredittkort, hehe, jeg kan ikke ha sånt...). Det er spesielt syns jeg...

Så, jeg skal nå bruke OBOS-medlemskapet mitt og begynner å bruke OBOS-banken. Gebyrfritt bankkort og bankbruk og ingen årsavgift på kortet. 200 kr i medlemsavgift, men allikevel 50 kroner billigere i drift enn Ya-bank.

Mannen vil bruke sitt medlemskap i KLP og bruke KLP-banken. Tilsvarende gebyrfritt og gratis. Og iom at hans medlemskap er gratis som kommunalt ansatt, så er dette virkelig så gratis bankbruk man kan få.

Ulempen er selvsagt at vi da ikke er i samme bank. Men sannsynligvis trenger vi heller ikke det. Jeg har ikke landet om vi skal flytte regningskontoen, eller la den, samt krisebufferen, stå igjen hos Yabank. Det er egentlig kanskje bare en fordel å skille regningskontoen ut i annen bank. Det er også de to kontoene det står mest penger på vanligvis, så fornuftig å ha "god" rente på de. Der kan vi nemlig bruke en høyrentekonto som regningskonto.

Savner allerede å ha bare en bank, så vi får se om jeg få behov for å rydde opp etterhvert, men vi får prøve oss frem. Men mannen nekter fornuftig nok å opprette OBOS medlemskap og jeg kan ikke bli medlem av KLP, så da får vi prøve hver for oss en stund.

Så, nå ser det slik ut:
OBOS-banken: Min brukskonto, egen konto for kjøp-og salg (tilknyttet Vipps!) og egen konto for småtrekk som skal gå fra kort (fordelen med gratis bankkort, da kan jeg bruke en egen konto til slikt).

KLP-banken: Mannens brukskonto samt matkonto med to kort.

Yabank: Regningskonto og sparekontoer.

Og ETTER vi fant ut av dette og opprettet kontoene så kom jeg på å sjekke finansportalen i håp om at vi ikke hadde bommet helt... Men nei da, ikke overraskende stemte det godt at det ikke blir billigere. Og dét liker vi!



1 kommentar:

  1. Dere synes 3 banker fordelt på to personer er strevsomt :-P

    Jeg har 6 forskjellige banker, hvorav 2 til investering + 4 kredittkort. Forsikringer har jeg i tillegg ett annet sted.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.