torsdag 24. oktober 2019

Statsbudsjettet og vår lommebok

I starten av oktober kom forslaget til Statsbudsjett for 2020.
Det innebærer en og annen endring, men for oss blir det ingen store omveltninger.

Den viktigste endringen for oss er økt barnetrygd for barn under 6 år. Iom at vi har to i nevnte kategori så vil vi i praksis få inn 600 kr ekstra hver måned, men ikke før fra 1. september 2020. De legger vi nok bare til på jentenes spareavtale tenker jeg. Dvs, våre aksjesparekontoer øremerket med deres navn. Så mer inn i aksjesparing der altså.

Den andre endringen som betyr noe for oss er at NRK-lisensen oppheves og går over til å bli en slags personskatt. Det er ikke bra for oss som i dag ikke betaler NRK-lisens. Vi plomberte tv'n for to år siden og hadde jo håpet de skulle utsette dette enda litt lenger. Men men, ble fortsatt noen få tusenlapper spart, så det gikk ikke i minus heller. Enhver pluss er en bra pluss når det gjelder penger. En krone her og en krone der...! Men nå må vi da betale uansett. Men det skal sies, så glad som jeg er for NRK så skal jeg egentlig betale med glede. Det er nesten bare NRK vi ser på hjemme nå. Dagsrevyen etter ungene har lagt seg og helgeunderholdningen. Samt krim-serier etc. I tillegg er NRK Super helt ypperlig Barne-tv og jeg føler meg alltid trygg når 3-åringen selv setter på laptopen, finner frem NRK i nettleseren og velger seg ut noe hun har lyst til å se på. For tiden er det "BliMe-dansen" det går i. Jeg er aldri redd for hva hun skal finne eller hva som plutselig blir sendt. Nei, NRK super er jeg veldig glad for og jeg bidrar så gjerne faktisk. Så selv om det blir dyrere for oss så er det en av tingene jeg ikke har noe imot å betale for.

For fremtiden kan nok redusert fradrag for tannregulering ha betydning, den dagen barna kommer dit at det blir aktuelt. Men det kan skje så mye innen da at jeg tar ikke den sorgen på forskudd.

Muligens blir skatten bittelitt lavere totalt neste år, tross innbakt NRK-skatt, men det der har jeg alltid litt vanskelig for å oversette direkte over til egen økonomi.

Alt i alt så gjør nok økt barnetrygd at vi kom godt ut av det i forslaget til Statsbudsjett denne gang.



1 kommentar:

  1. Hei, digger bloggen din. Ta gjerne en tur innom min. Ny oppstartet og trenger tilbakemeldinger fra noen med erfaring :)
    https://miniblogg.no/student-investor

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.