onsdag 9. oktober 2019

Vi flytter!

Vel og merke flytter vi penger, ikke noe annet :)
Men vi bytter litt bank igjen.
Etter endel år hos YaBank er det forholdet nå over.
I hovedsak skyldes det at de oppdaterte systemene sine, dvs nettbank og mobilbank, samt gjorde endringer som ikke passer vår måte å bruke bank på. Vi har hatt det fint der lenge, men nå har det blitt tungvint, uoversiktlig og klønete på mange måter, Og da fungerer det ikke lenger.

I tillegg må jeg bruke Danske Bank til daglig pga boliglånsrenta vi har der for øyeblikket, og mannen fant seg helt gratis bank hos KLP. Men - vi blir sprø av å ikke bruke samme bank. Vi mister oversikten og jeg mistenker sterkt at vi dermed bruker mye penger som vi ikke helt vet hvor blir av. Det er rett og slett litt kaos og det har det vært en stund mens vi har grublet på løsninger. Vi har landet på at vi må ha samme bank, og at vi ønsker oss tilbake til det fine systemet vi hadde hos Yabank FØR endringene de utførte, men mange ulike øremerkede kontoer osv. Og samtidig har vi fått øynene opp for banker som tilbyr gratis VISA kort, så man kan i praksis ha "konvoluttmetoden" i form av ulike bankkort tilknyttet ulike forbrukskontoer. Og det er noe som passer oss ypperlig! KLP har dette, men der kan ikke jeg bli medlem. Den andre som tilbyr alt vi ønsker oss nå er OBOS-banken. Jeg er OBOS-medlem fra før, det koster 200 kr i året. For at mannen skal få bli med koster det oss 300 kr i engangsutgift og deretter 200 kroner i året. Men iom at de 200 kronene er mindre enn årsavgiften på ETT visakort, og vi da får fordelen av å ha så mange vi trenger. Så kjøper vi oss rett og slett det vi ønsker oss nå. Og jeg som ikke egentlig liker å betale for bank... Men, vi prøver dette nå. 

Så, vi går over til OBOS-banken.
I tillegg flytter vi buffer på 150.000 fra Yabank (2,2% rente) til Svea finans (2,4%). Det er 300 kr mer i året i renter, og da kan vi avslutte forholdet med Yabank helt. Jeg orker ikke bruke det mer når alt skal være så klønete lagt opp. Beklager Yabank, dere var bedre før. 

Dermed er pengene litt på flyttefot igjen.
Jeg oppdaget da også noe jeg ikke visste/hadde skjønt. At om man skal la banken flytte betalingsavtaler (les:avtalegiro) så tar det opptil 6 uker før de er aktive. Alternativet er å fikse det selv, i det det som ligger inne til trekk er trukket. Så, jeg ordner selv igjen. Har en fin liste over avtalene, så det skal gå greit, men må ta det litt innimellom før alt er flyttet, for at ikke vi skal gå glipp av noe. Men i verste fall får vi jo bare en regning i posten i stedet. Ingen krise, men skal prøve å unngå det.

Nå gleder jeg meg til å ha orden igjen! Dette blir så bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.