torsdag 5. desember 2013

Bokanmeldelse: Early retirement extreme

Nå begynner det å bli en stund siden jeg leste boken "Early retirement extreme" av Jacob Lund Fisker, og på høy tid å si noe om den!

Jeg synes boken er veldig inspirerende, spesielt grunnet fokuset på at mye "normal" tankegang må endres for å oppnå tøffe mål, f.eks økonomisk frihet. Boken er både filosofisk og praktisk rettet, noe som totalt sett gir mye motivasjon!

Til tider blir boken for min del noe teoretisk, med modeller og figurer som helt klart viser hva forfatteren mener, men som samtidig er litt tungt å henge med på. Disse delene er det relativt lite av, og jeg kan tenke meg de faktisk vil glede mange andre. Min favoritt er selvsagt forfatterens forslag til hvordan å tenke i praksis, hver dag og i alle valg som tas. For det levner lite tvil om at det å oppnå økonomisk frihet handler om livsstil, ikke om enkelttiltak. På lik linje med å holde seg sunn og slank.

Et av poengene jeg virkelig merket meg er oppfordringen til kunnskapsøkning, samt å diversifisere kunnskap, som man diversifiserer investeringer. At bred kunnskap på mange områder gir flere ben å stå på, i forhold til å kun spesifisere kunnskapen på noen få områder. Blant evner man bør kunne er for eksempel noe så enkelt som matlaging, dyrking av grønnsaker og enkelt håndarbeid. For å kunne lage mat hjemme som er sunn for kropp og sinn, samt mye billigere enn halvfabrikata og ferdigprodukter, for å kunne kjenne gleden av å få noe til å gro, og for å kunne reparere klær heller enn å kaste. Basiskunnskaper som man i gamledager fikk inn med morsmelka, men som i dag krever litt innsats for å tilegne seg.

Han snakker om å ikke ha mer ting enn nødvendig, og om gjenbruk, bruktkjøp og videresalg av det man vil bytte ut. Innkjøp av nye ting er strengt tatt snart helt unødvendig! Og der er jeg helt enig med forfatteren, jeg er selv ivrig bruker av finn.no ved behov. Eksempelvis er vi i ferd med å kjøpe nytt speilreflekskamera i heimen. Og "i ferd med" betyr at vi per nå er i prosess å selge de to vi nå har, samt ekstrautstyret til de (vi hadde hvert vårt da vi flyttet sammen). Deretter satser vi på å kjøpe et brukt for pengene vi får inn fra salg av de to andre. Slik oppgraderer vi kvaliteten, fordi vi ved å selge to har mer penger å bruke på ett nytt (brukt). Så akkurat den tankegangen forsøker jeg å bruke så mye som mulig.

Boken er vel verdt å lese for å forstå tankegangen som må til for å få mer penger tilovers, uansett hva man måtte ønske å bruke overskuddet til! I hvilken grad man ønsker å innføre den nødvendige livsstil er jo valgfritt, det er mange enkeltelementer som kan brukes i hverdagen for å få en bedre økonomi, og faktisk et enklere og mer behagelig liv.

Nå er et par nye bøker bestilt, så har vi litt å lese i juleferien også :)
Bøkene koster jo litt, 100-150 kr ca, men beløpet spares nok inn gjennom kunnskap, inspirasjon og motivasjon til å gjøre de rette grepene.