tirsdag 4. mars 2014

Bloggen oppe igjen og første økonomidate avholdt

Ja, hurra for at bloggen ser ut til å fungere fin igjen etter noen uker med trøbbel. Det tok meg litt tid å forstå hva som var galt og hvordan jeg kunne fikse det, men nå tror jeg alt er i orden. Synderen av nok et tredjeparts script jeg brukte på arkiv-siden. Den er derfor slettet, men arkivet foreligger nå i tradisjonell Bloggerform i høye kolonne.

I slutten av forrige uke var det tid for ekteskapets første økonomidate. Ja, det krever jo litt samarbeid når to lønninger skal benyttes mest mulig fornuftig, også er det veldig artig å sitte sammen og se utviklingen også.

Vi får lønninger på ulike datoer, han er først ute den 12., og så får jeg 28. Det vi gjør er at vi samler alt sammen opp før vi fordeler i hht til planen. Da er det absolutt en fordel at lønningene står på høyrentekonto hos YaBank, til 3,4% rente, vi taper lite på å utsette overføringene. Det er også en forutsetning at vi ligger på forskudd med alle regninger slik at hans lønn ikke trengs til å betale noe før i måneden etter.

Nå ble februar litt uvanlig, da det i realiteten ble en kombinasjon av januar og februar. Dette fordi vi ikke sparte en krone i januar. Vi satte alt overskudd inn på bryllupskontoen og lot de stå til alle regninger var betalt og alle kostnader dekket. I tillegg satte vi inn det som kom av pengegaver. På den kontoen sto det dermed en god slump penger igjen, rundt 15.000 kroner. Dette ble da også tatt seg av nå i slutten av februar.

Så vi satte oss ned, torsdag kveld faktisk, med tekoppene og laptopene. Jeg viste han hvordan jeg pleier å føre alt inn i regnearket for å holde oversikten, og han tok seg av overføringer til diverse kontoer. Vi har nemlig opprettet en god del kontoer, i håp om å ha oversikt som begge kan forholde seg til. Det nytter ikke lenger at jeg har detaljene i hodet eller i regneark. Siden dette er et nytt oppsett for oss så tenkte jeg dele det med dere!

I februar ble pengesekken fordelt slik:

Netto lønn: 
31 466,-
26 600,-*      
SUM: 58 066

* Litt mer enn vanlig, tilbakebetalt for utlegg reise.

Utgifter
Regningskonto (alle regninger i mars): 14139,-
Matkonto: 5500,-
Kjæledyr: 500,-
Tannlege/helse: 500,-
Bil drift: 2000,-
Studielånskonto: 4050,-
SUM: 26689,-             

Lommepenger til eget bruk: 4000,-

Kortsiktig sparing
Gaver: 2000,-
Ferie: 2000,-
Ny gammel bil: 40 000,-    
SUM: 44 000,-                 

Langsiktig sparing
Pensjonssparing fond: 2903,- (5% av respektives netto lønn)
Annen langsiktig sparing: 0,-
SUM: 2903,-                     

SUM totalt utgifter og sparing: 73 592,-

Gapet mellom inntekt og utgifter/sparing skylder de ca 15 000 som sto på konto fra forrige måned og som nå er satt til bilsparing.

Jeg vil ikke regne % sparing på dette, da det er vanskelig siden det delvis er to måneder slått sammen. Men som dere ser går nesten alt til bilsparing, da kjerra skal byttes ut før sommeren. Mannen har lyst på bedre bil, og selv om det er en luksusgjenstand så velger vi å ta oss råd til det. Men det er ikke snakk om finansiering, så her må det spares! Tanken vår er å følge denne geniale oppskriften helt til vi for alltid kan kjøre 3-6 år gammel bruktbil: Bil uten billån?

Målet for bilsparingen nå er 120 000 kr, og vi har nå 80 000. Jeg regner med at vi er i boks med sparingen i slutten av april hvis vi er flinke, evt i slutten av mai hvis vi ikke klarer å være flinke. Og deretter skal jo nesten tilsvarende sparebeløp overføres til langsiktig sparing. og da blir det moro!

Noe annet nytt her, som jeg merker godt, er at vi faktisk tar ut lommepenger. Og ganske mye også. 2000 kroner hver holder vi tilbake før resten av lønningene går inn i felleskassa. Beløpet er såpass høyt fordi det er tenkt til å dekke klær (utenom større dyrere kjøp), hobbyting og at vi skal ha mulighet til å spare opp litt til egen moro. For eksempel hvis jeg vil på jentetur, eller han vil ha nytt dyrt fiskeutstyr. Luksus for meg som ikke er vant til å bruke særlig mye.Så her gjelder det for meg å passe på å ikke bruke opp alt! Har allerede satt av litt på min egen sparekonto. Samtidig er beløpet lavt ifht hvor mye vi har til overs hver måned, men det er selvsagt for å få spart mest mulig! Men nå er vi ikke helt nazi heller, dukker det opp ønsker/behov, så er det selvsagt mulig å gjøre noe med det. Men da må det i hvertfall diskuteres og begge må være enige. En slags sikkerhetsventil som sørger for at ikke pengene forsvinner i øst og i vest uten videre.

Leve på en lønn = frihet!
Det mest positive her er helt klart at vi i faktiske nødvendige utgifter er veldig nærme å kunne leve på en lønning. Og det betyr økt grad av frihet, for hva er oddsen for at vi begge mister jobben? Liten. Det betyr generelt mer frihet. Mannen ønsker seg annen jobb i annet yrke. Mulig at han da må starte med lavere lønn igjen og jobbe seg oppover, og skulle det være nødvendig for å få en jobb han trives med, ja så har vi den muligheten. Ikke at det er ideelt, men ved behov så lar det seg gjøre. Slik frihet er utrolig deilig!

Anbefaler alle par å samarbeide om økonomi, uansett om dere har felles eller separat økonomi. Gå inn for mye sparing, det gir resultater etterhvert!

2 kommentarer:

  1. Hei. Bruker du DNB global index til pensjonssparing også ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! For øyeblikket gjør jeg det. Dvs, jeg har nettopp satt av til pensjon for første gang i mitt liv. Men - jeg vil ikke tro det blir varig, eller mulig det vil inngå som en del av en mer sammensatt kake. For jeg synes DNB Global Index har litt lav risiko i forhold til en sparehorisont på 30 år. Jeg tror pensjonssparingen tåler høyere risikoprofil. Men, så var det å få til det der da, hehe. Gode tips tas imot!

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.