torsdag 3. april 2014

Bytte bank - del 1: Hvorfor bytte bank

Vi oppfordres til å hele tiden bruke den banken som gir oss best vilkår, for å skape en reell konkurranse mellom bankene. Dette er svært fornuftig, men mange kvier seg fordi de tror det er tungvint. Jeg har selv byttet banker flere ganger, nyligst for rundt et år siden da jeg tok en opprydning og byttet dagligbank/bruksbank. Det er langt i fra så tungvint som mange innbiller seg. Derfor har jeg laget en liten serie om bankbytte.

Hvorfor bytte bank?
Fordi verden har forandret seg. Det er ikke lenger viktig å ha et godt forhold til banksjefen i bygda for å få boliglån, du får heller ikke nødvendigvis de beste vilkårene i din lokale bank. I tillegg gjør du i dag de aller fleste bankjobber selv, via din nettbank. Du får lite eller ingenting igjen for å være lojal mot en bank. Dermed er det mer fornuftig å benytte enda en av nåtidens store fordeler, vår enorme tilgang til informasjon, for å sammenlikne banker og finne banken, eller bankene(!), som har de beste vilkårene for nettopp deg. God gammeldags banklojalitet kan koste deg dyrt.

En eller flere banker?
Det er ikke noe galt i å ha flere banker! Du kan ha kundeforhold hos ulike banker, det er ingen som ser stygt på deg for det! Det er ikke noe verre enn å handle hos flere ulike dagligvarebutikker, fordi melk er billigst et sted, mens brødet er billigere hos naboen. Selv har jeg kundeforhold i fire ulike banker, buffer hos en femte og boliglånet vårt står hos en sjette. Uoversiktlig? Ikke egentlig. En dagligbank, en for BSU, og tre ulike høyrentekontoer hos ulike banker til sparepenger som bare står på vent, og den billigste banken for boliglån. Det er bare dagligbanken som er ofte i bruk. Et regneark inneholder oversikt over de ulike kontonumrene. Veldig lite problematisk, og sparepengene kan enkelt flyttes til den av bankene som har høyest innskuddsrente.

Nå sier jeg ikke at alle husstander bør ha seks banker, men det kan være fornuftig å vurdere en tredeling, etter de viktigste kriteriene nevnt under. Det er dessverre slik at det for de fleste ikke finnes én drømmebank som tilbyr det beste på alle disse områdene. Derfor kan flere banker være hensiktsmessig.

Hva skal du se etter hos din nye bank?

Gratis bruk
Dagligbanken din, hvor du har visakort, regningskonto og gjerne lønnskonto* bør være helt gebyrfri. Med unntak av årlig gebyr på visa bankkort, så finnes det flere gebyrfrie banker. Skandiabanken og Yabank er gode eksempler. Her gjør du alt selv i nettbank, og får gode vilkår. Slik burde det være siden du gjør nesten all jobb selv!

God boliglånsrente
Har du boliglån må du ha lånet hos de som tilbyr deg best rente. Dette bør du sjekke jevnlig og følge med i markedet. Får du et bedre tilbud hos annen bank, kan du ført forsøke å forhandle ned renten i banken du har i dag. Hvis du ikke lykkes bør du bytte bank! Boliglånene er gjerne store, og selv en liten rentedifferanse kan utgjøre mye penger!

*ofte krever bankene at du har lønnskonto hos dem for å gi deg boliglån. I håp om at du skal bruke banken som dagligbank også. Men det er ikke nødvendig, du trenger bare en automatisk overføring fra lønnskonto i boliglånsbanken til din gebyrfrie dagligbank på lønningsdato. Eventuell en manuell overføring.

Høy rente på sparekonto
Du bør sørge for at sparepengene dine står til best mulig rente. BSU hvis du er i målgruppen, og deretter på høyrentekonto hos en av landets ledende banker på høyrente. I skrivende stund ligger rentene hos disse på ca 3,4%. Yabank, Bank Norwegian, Topprente, Sparesmart og Santander er gode eksempler. Du kan også får høyere rente mot tungvint uttaksløsning hod Nordax som p.t tilbyr 3,95% rente.

Kundeservice?
Tja, oftest fungerer alt som det skal. Klarer du å bruke nettbank greit så skal det litt til at du har behov for kundeservice. Å betale for 24 timers tilgang til kundeservice bør for de fleste være unødvendig. For ja, storbankene med døgnbemanning tar seg selvsagt betalt for det, gjennom høyere renter eller gebyrer. Min dagligbanks kundeservice har åpningstid 8-16 og svarer på epost innen 24 timer. Fungerer strålende. Selvsagt kan jeg sperre kort utenfor åpningstidene dersom det forsvinner.

Flott nettbank?
Tja. Igjen noe bankene tar seg betalt for å utvikle. Regningen havner tilslutt hos deg i form av avgifter, gebyrer eller høye renter. Så lenge nettbanken fungerer til de oppgavene som skal gjøres, så er det ingen grunn til å betale for mer.

Rådgivning?
Mange vil kanskje føle det skummelt å ta farvel med sin personlige rådgiver i lokalbanken. Men, husk at vedkommende jobber for banken, ikke for deg! Banken vi i bunn og grunn ha mest mulig av pengene dine, det er ikke gitt at rådene du får er de beste for deg. Men det er sannsynlig at de fremstilles som det. Bli din egen rådgiver,  og finn troverdige magasiner, aviser, bøker, internettkilder, forum og blogger hvor du kan spørre om råd og hente inspirasjon. Øk din egen kunnskap og interesse slik at du selv skjønner hva som er best for deg. Du kan uansett ikke stole blindt på at rådene du får i banken er til ditt beste.

Et godt utgangspunkt for å sammenlikne banker på de ulike områdene er oversiktene hos Finansportalen.


Våre banker per i dag:

Dagligbank: Yabank - gebyrfritt og høy innskuddsrente på kontoene. (3,4% på sparekonto/regningskonto, 2,9% på brukskonto)
BSU: Høland & Setskog sparebank - rente 5,1%
Buffer: Santander, rente 3,45% på innskudd over 100.000, 3,35% fra første krone.
Boliglån: Statens Pensjonskasse, nominell rente 2,716%

Neste: Hvordan bytte bank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar