torsdag 24. april 2014

En god grunn til å kjøpe bil kontant

Vi har satt bilkjøp litt på vent, i påvente av avklaring ang en jobb mannen har søkt på som kan medføre endringer i behovet for bil. Så det går vel ca 20.000 til inn på den kontoen nå i slutten av april, og da er den fullstappet av penger for bilkjøp. Så får vi sette til sparing det vi får for gamlebilen da den blir solgt.

Jeg er uansett litt i bilkjøpemodus og gjør meg jo noen tanker. For det første synes jeg det er gøy å ha pengene på konto og enkelt kunne betale i det vi finner en bil vi mener er et godt kjøp innenfor vårt budsjett. Det føles jo bra. Dessuten gir det gode muligheter for evt å prute endel på privatmarkedet, endel er svake for å få betalt umiddelbart uten bank som mellomledd. Og jeg tror denne løsningen har enda et utrolig viktig aspekt, nemlig at det er mindre fristende å kjøpe dyr bil i det den må betales med sparepenger fra konto! Ja, selv for oss, som nå har satt av et bestemt budsjett vi faktisk kan bruke på bil, så er det jo bare fint og flott om bilen koster noe mindre enn hva vi maks kan bruke! Altså, at det blir litt igjen på konto. Skulle det skje er det ingen som gråter!

Tenk litt på det. Si at et vanlig bilkjøp i Norge ligger på rundt 250.000 kroner. Jeg vet ikke, jeg bare gjetter. Men la oss si det. En god del av disse blir helt sikkert finansiert, enten bakt inn i boliglån, eller med billån. Jeg tror det er mye lettere å kjøpe bil til en kvart million kroner hvis den finansieres med nedbetaling. Jeg tror, og håper, mange ville tenkt seg om mange ganger ekstra hvis det måtte ta en kvart million ut av sparekonto for å kjøpe den bilen.

Derfor tror jeg det er lettere å beherske seg på bilfronten, selv for menn (!), hvis bil må spares opp til å betales med kontanter fra egen konto. Noe som indirekte kan føre til at man bruker mindre penger enn om man finansierer. Så ikke bare er finansiering i seg selv kostbart grunnet renter og gebyrer, men det føles nok lettere å bruke penger på den måten, og man ender med å bruke mer enn om man betalte kontant. Finansiering gjør liksom ikke vondt, slik som å bruke opp sparepenger jo gjør. I hvertfall for meg.

Det blir mye det samme som å bruke kredittkort til småhandling. Det føles annerledes enn å brukte "faktiske penger". Og selv om man har god økonomi og kan betale regningen ved forfall, så kan det medføre økt forbruk eller dyrere valg, nettopp fordi man har et annet forhold til "pengene" på kredittkortet, enn pengene i lomma.

Cash is king!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.