onsdag 27. august 2014

En flott høstmorgen

God morgen!
Hadde i dag tid til å nyte soloppgangen på min daglige sykkeltur til togstasjonen. Vakkert! I tillegg har lønn funnet vei til kontoen, så i kveld skal jeg kose med med fordeling og oppdatering av tall.

Det går bra denne måneden også, men i slutten av september skal bilen få reparert en rustskade (etter steinsprut tidligere) som vi helt siden kjøpet av bilen har lurt på om vi skal/skal ikke bruke penger på å fikse. Vi har landet på at vedlikehold ofte lønner seg, så vi får ta kostnaden ved å reparere skaden før rusten sprer seg. Huff, rust må være bilens form for kreft. Så i slutten av neste måned må vi da betale for reparasjonen, som ble mye mer omfattende enn hva vi hadde trodd pga skadens plassering. Jeg får ta mer om det da. Og vi har vurdert om mannen kunne fikset det selv. Men situasjonen tilsier at det kreves litt mer enn hobbyferdigheter, lakk og pensel denne gang. Dessverre.

Men, selv om vi har tenkt endel på bilreparasjonen, fått undersøkt, innhentet flere tilbud osv, så er det utrolig deilig at uansett hvilken sum noen klarer å hoste opp til oss så er det egentlig ikke noe særlig stress - økonomisk. Og det er en helt fantastisk følelse! Selv om det naturligvis ikke betyr at vi skal ta ufornuftige valg, tvertimot. Så til alle dere som jobber mot økonomisk kontroll - det er så utrolig verdt jobben! For selv om bilreparasjonen kan kommer til å koste oss 10.000 kroner, så tar vi jo bare det av neste måneds lønn, det kommer knapt til å sakke sparingen en gang. Det som for min økonomi for kun få år siden ville vært en kjempekrise, er nå knapt nok en fartsdump. Fordi vi har et stort månedlig overskudd og en velfødd bufferkonto. Så selv om vi har boliglån og studielån i massevis fortsatt, så begynner jeg å ane fordelene av å ha en robust økonomi. Uten dette ville ikke skaden bli reparert antagelig. Det ville forverret seg og ført til et større verditap på bilen enn nødvendig. Nå kan vi ta oss råd til nødvendig vedlikehold. Og dessuten koster det å ha bil, så vi har litt stående på egen bilfiksekonto også, som ikke dekker hele kostnaden, men deler av den. Det føles helt nydelig å ikke på noe vis være bekymret for økonomien selv om bilen skal fikses på!

Men en ting av gangen - gleder meg til å se på tallene i kveld og skrive en statusoppdatering i løpet av uka! Tror kanskje det blir en liten endring hos oss også nå, skal ta det opp med mannen, så får vi se!

7 kommentarer:

  1. Ja, d er ulempen med og kjøpe en bil som er noen år gammel! Må til stadighet fikses på! Men d er jo ikke noe stress i deres situasjon! ELSKER forøvrig bloggen din. Tenk hva du har fått til på disse tre årene, helt fantastisk! Liker så godt når du kommer med hyppige innlegg, du skriver veldig bra,enkelt og forklarende. Liker liker! :) En god uke og snart helg til dere! Kos deg med lønnen ikveld ;) Her kommer mannens lønn på konto på fredag,så gleder meg til og fordele der jeg også:) Hilsen "økonomisjefen" i huset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, vi kjøpte den med den skaden da, fullt klar over den. Men vi visste ikke at det skulle kreve mye å fikse den. Men, ifht pris på ny bil så har vi fiiiiiiint råd til å fikse det. Kjøpe forøvrig bilen til en grei pris selv med skaden. Så det var fortsatt et mye bedre valg enn å kjøpe helt ny bil. Steinsprutskader kan nye biler også få, og dessverre dekkes det ikke av garantien pga "ytre påvirkning". Vi har hatt et par runder med Skoda på det nå for å si det sånn. Så selv nye biler kan være uheldige med dette.

      Takk for hyggelig tilbakemelding! Dette er jo nesten min dagbok, hehe. Prøver jo å legge ut ting som kan ha en viss interesse for andre også. Lykke til med fordeling på fredag, moro er det :)

      Slett
  2. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hva med å ta reperasjonen over grensa? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er faktisk det vi skal :)
      Men jeg får komme tilbake til det når vi har en totalpris og ser hvordan det ender om en måneds tid.

      Slett
  3. Jeg kjenner, mye takket være deg og bloggen din, også på den følelsen av å ikke bli bekymret når noe slikt uforutsett kommer. Det er en helt fantastisk følelse! Selv om jeg ikke følte at jeg bekymret meg så veldig mye for økonomien før heller selv om jeg overhodet ikke hadde kontroll, så merker jeg nå at jeg faktisk bekymret meg så til de grader mye mer enn jeg trodde. Det er så deilig å slippe! Vi har kommet ganske langt på bufferkonto, og har i tillegg en egen tannlegekonto og en egen dyreforsikringskonto fremfor å betale forsikring. Det er helt fantastisk! :D

    SvarSlett
  4. Nå er det en stund siden sist jeg leste her, men synes å huske at det var en Skoda Octavia dere kjøpte? Få dere en Haynes-manual til den i hvert fall, og fiks det selv. Jeg har selv eid et VAG-monster (VW Passat 99) i et år nå, og da har jeg og min kjære fått bryne oss på følgende: skiftet radiator, skiftet registerreim, skiftet servoolje, skiftet bakbremser (inkl. en caliper), ordnet opp i en vannlekkasje inn i kabinen og nå for et par uker siden skiftet plugger, bensinpumpe og kjølevæskesensor. Før vi eide denne bilen var vi like grønne som lakken på den - med Haynes i den ene hånda og skrallesett fra Biltema har det gått lekende lett.

    Vi har regnet på innsparingene og skulle vi hatt den på merkeverksted, slik den har vært frem til vi tok den over, har vi spart noe i duren 60 000 kroner, konservativt anslått. Det kunne ha blitt kroneksempelet på bruktbilkjøpet fra helvete, men har isteden blitt en god kunnskapsinvestering og dessuten et etter alt å dømme rimelig kjøretøy - ikke vanskelig og ganske gøy!

    Husk forøvrig den gyldne regelen om at enhver eier av et VAG-kjøretøy må ha muligheten til å låne seg/disponere en japansk bil for å kjøre og kjøpe deler. Vi løste dette med en gammel slektning som veldig sjelden bruker Toyotaen sin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for tips!!
      Veldig smart å gjøre mest mulig selv :)

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.