mandag 18. august 2014

Vegetartips #02


Jeg deler vegetartips og de oppskriftene jeg synes blir vellykket. I tillegg til ofte å være ganske sunt, samt dyrevennlig og miljøvennlig, så har det også positiv effekt på lommeboka om man klarer å kutte ut kjøtt fra middagene.

Forrige uke ble det testet en ny vegetaroppskrift som passet vårt basislager av varer godt. En indisk bønnegryte: Rajma Masala. Oppskriften fant jeg hos indiskvegetar.com.

Resultatet ble veldig godt! Spennende med smak av ingefær, noe jeg synes er godt. Mye krydder og digg! Vi serverte sammen med ris.

Jeg oppsøkte nærmeste innvandrerbutikk for å kjøpe ingefær. Det er en av tingene vi ikke bruker så ofte, og når vi kjøper i butikk må jeg kjøpe så mye i en pakke at den lett blir liggende til den må kastes, noe som er dyrt og unødvendig! Derfor har jeg lært at ingefær skal handles hos innvandrerbutikk som selger løsvekt. Kjøpte en liten ingefærbit (man trenger sjelden mye til en oppskrift), og betalte under 2 kroner for den. Og det meste ble brukt denne gang.

Ellers er oppskriften grei, løk, hvitløk, olje, en boks tomater, to bokser bønner, og ellers masse krydder. På ingen måte særlig kostnadskrevende,spesielt siden jeg anbefaler å ha et basislager med disse viktige ingrediensene. Vi brukte hermetiske bønner nå, men meget mulig det lønner seg å kjøpe tørre og bløtlegge selv. Oppskriften oppgis å være til 4 personer, noe som kan stemme, da det ble rikelig tilovers så jeg hadde lunsj dagen etter også.

Godt, sunt og billig. Anbefales!

Flere vegetartips.






Rajma masala: Kidneybønner i en herlig tomatcurry
Foto: indiskvegetar.com






1 kommentar:

  1. Ikke glem tørre, gule erter! Sist jeg kjøpte det var det 6,90 for en pakke, som gur 4 rause middagsporsjoner med deilig ertesuppe :)

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.