tirsdag 2. februar 2016

Status januar/februar 2016

Jøye, jeg glemte nesten at jeg bør sette sammen en liten oppsummering fra januar! Sånn er det med tusen andre ting i hodet! Både at termin nærmer seg med stormskritt og styr og stell med banker etter huskjøp... Vil jo gjerne ha god rente helt fra starten av, og jeg føler vi nærmer oss en løsning på akkurat det, tross at vi ikke har egenkapital i kontanter akkurat nå. Vel vel, mer om det siden...

Januar ja, det ble ikke akkurat den sparemåneden jeg hadde håpet på, hvilket skyldes flere grunner. Mesteparten dreide seg om avsluttende babyinnkjøp som helt ærlig ble betalt med kredittkort i slutten av desember. Og en ikea-tur i romjula. Ikke slik jeg normalt liker å gjøre ting, men det var praktisk slik. Så da ble det endel å betale ut i januar.

Siden det er nytt år, tenker jeg å presentere tallene på en litt annen måte nå, litt mer visuelt, for hver måned:

Her viser jeg fordelingen av sparepenger. Trolig vil det aller meste gå til en midlertidig buffer fremover. Denne er da tiltenkt å dekke ulønnet permisjon ved årsskiftet 2016/2017, dekke litt av evt overraskelser som må dukke opp i forbindelse med nytt hus, og mulig ender noe opp også til å bruke i det nye huset. Siden vi ikke har totalt oversikt enda, så tenker jeg det er lurt å samle opp penger på konto inntil videre, frem til alt er på stell igjen i løpet av året. Vi har også i bakhodet at vi neppe får rett på barnehageplass før fra august 2017, så vi må ta høyde for redusert jobbing og mindre inntekt i ca 3 måneder ekstra som et verste fall scenario etterhvert.Nå i januar var derimot prisen på fondene såpass fine at det virket fornuftig å dytte inn litt ekstra penger der!




I spareraten vil jeg helst bare inkludere langsiktig sparing, dvs penger i aksjefond og avdrag på gjeld. Midlertidig buffersparing vil jeg synliggjøre fordi den er viktig for oss i år, men jeg regner den ikke med som langsiktig sparing, da den vil ende som forbruk og for å erstatte lønn under ulønnet permisjon. Deler av den vil jo da trolig også bli brukt til å sette litt i aksjefond samt avdrag på nytt boliglån, og jeg ønsker derfor heller ikke at den skal telle med "dobbelt" her. Allikevel sier jo spareraten inkl buffer noe om hvor mye vi setter av til noe fornuftig hver måned, så jeg velger å illustrere begge.

Ellers er vel status ved månedsskiftet at alt er litt kaotisk, og at jeg avventer å legge en endelig strategi for året frem til vi har landet bank til boliglån (ja de konkurrerer om oss i skrivende stund!) og får en nedbetalingsplan osv. Rett og slett til vi igjen har litt mer kontroll på saker og ting enn akkurat nå. Jeg vet mye om ca hvordan økonomien vil se ut, men helt endelig avhenger av flere aspekter, som rente på lånet, evt avdragsfrihet på noe frem til salg av leilighet osv. Mulighetene er mange, men løsningen nærmer seg nok også. Venter vel bare på et tredje tilbud nå, så har vi litt å velge mellom!

Viser ellers til Status og grafer, for andre oppdaterte tall!

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Hvilken effektiv boliglånsrente tror du at dere ender med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ut til å gå mot 2,03% effektiv rente. Avventer fortsatt et tredje lånetilbud, men blir overrasket om det er like bra eller bedre.

      Slett
    2. Oppdatering: Tredje tilbud gir 2,01% eff.rente. Og siden alle monner drar (spesielt på stort lån) blir nok det vinneren :)

      Slett
  2. Hvilke bank er det? Vi har Nordea med 2,2 prosent (nominell) Men ser Landkreditt har 2,01 (effektiv) og vurderer å bytte...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er Landkreditt ja :)
      Venter på avtalepapirer før det hele blir endelig, men håper på å dra den avtalen i land ja!
      DnB tilbød oss 2,2%, men vi takker selvsagt nei når vi har to bedre tilbud til og med.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.