mandag 22. februar 2016

Oppsummering utgifter forbundet med baby

Ja, da var livet (og døgnet) snudd på hodet :)
Men tross søvnmangel og noen tøffe dager i starten, så begynner det å føles ganske greit å være mamma nå. Snuppa nærmer seg to uker, og vi begynner å finne ut av hvordan hun fungerer! Er selvsagt ikke tid til spesielt mye annet enn å være mamma nå, men det er slik det skal være! Dog er det litt av en overgang ja, det skal sies! Nå ligger hun og sover søtt (hva er vel søtere enn sovende babyer??), og det er noen sekunders tid til å gjøre annet, som f.eks å blogge litt.

Tenkte jeg rask skulle oppsummere "investeringskostnadene" våre i forbindelse med familieforøkelsen. Jeg har jo et regneark hvor jeg har holdt oversikten sånn ca på alt vi kjøpte inn før hun kom til verden. Totale kostnader landet da på ca 27.500 kroner. Og av ting kjøpt brukt og på salg så har vi spart ca 8500 kroner i forhold til nypris. Da ikke inkl hva vi har spart på å kjøpe klær brukt, for der har jeg ikke giddet å lete opp nypris. Men er nok endel spart der også.

I følge Sifo bruker man ca 21.300 kroner på grunnutrustning til baby. Dette er jo endel lavere enn hva vi har brukt, men i mitt tall har jeg inkludert absolutt alt vi har handlet, mens det ikke fremgår hva som er inkludert i Sifos tall. Dermed litt vanskelig å sammenlikne. Men det koster, ingen tvil om det.

De store kostnadsdriverne hos oss har vært barnevogna og bilstol og isofix-base. Selv om det er handlet på salg med 20-25% rabatt så har det kostet nesten 15.000 kroner. Resten er mange småting som tilsammen blir dyrt. Men, det skal sies, jeg er kjempehappy med både vogna og bilsetet! Nå som jeg får testet det ut. Vogna er en Stokke Trailz, og den har nå vært flere turer ute på is og snøføre, uten noe problem! Veldig glad for lufthjul og god demping når jeg triller på issvuller og dårlig måkede områder. Så den fungerer som tenkt, heldigvis! Gleder meg til turer i skogen etterhvert! Vognvalg bør jo gjøres ut i fra hvilke behov man har. Min er ingen nett kjøpesentervogn, fordi jeg ikke henger på kjøpesentre. Billigere med en tur i skogen :) Og, jeg valgte nøytral marineblå, tross at vi ventet en jente. Viktig å tenke gjenbruk og hva som evt er lettsolgt.

Av bilsete gikk vi for MaxiCosi Pebble Plus, i hovedsak fordi det virket som et komfortabelt og trygt sete for minsten, og at vi ikke trenger skifte ut isofix-basen nå vi må kjøpe større sete etterhvert. En kostnad spart. Sikkert flere som tilbyr slik løsning, og det er verdt å ta en titt på.

I etterkant har vi også endt opp med noen utgifter, pga trøblete ammestart og behov for pumping osv. Vesla samarbeidet ikke så godt i starten, mye pga litt gulsott stakkars. Så vi endte opp med behov for litt mer utstyr enn vi hadde håpet, men men. Vi kostet også på oss familierom på sykehuset på barsel, hvor vi pga overnevnte starttrøbbel ble noen dager lenger enn tiltenkt. Men veldig kos at ikke pappa'n måtte dra hjem hver kveld da. Verdt hver krone spør du meg!

Alt i alt er jeg bare glad for å bo i Norge hvor oppfølging av svangerskap, fødsel og oppfølging i etterkant er gratis (dvs, forhåndsbetalt gjennom skatten), så man ikke sitter med store sykehusregninger etter å ha født f.eks.

Så baby i hus, ting går seg til, og nå ser jeg frem mot å starte sparing til henne så fort barnetrygden kommer inn!

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at du er fornøyd med Stokke Trailz. Den er jo bare så lekker!
    Har hatt autosøk på Finn for å finne den brukt siden jeg ble gravid, men den har ikke vært lett å finne brukt.
    Endte opp med å bestille den med 25 % rabatt i forrige uke.
    Det ble første innkjøp til bebis(kommer først i August), men godt å ha en av de størte utgiftene unnagjort allerede.

    Kos deg denne tiden, og lykke til videre med ammingen!

    PS. Har du vurdert eller bruker dere tøybleier? Hadde vært interessant med et innlegg om det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde også å finne den brukt uten å lykkes, så endte også opp med 25% rabatt i fjor høst :) Er veldig veldig fornøyd hittil! Jeg syntes også det var godt å få den største utgiften unnagjort husker jeg.

      Vurderer fortsatt tøybleier, har ikke ordnet noe med det enda, opptatt med å tilpasse meg en helt ny hverdag. Er plutselig ikke mye tid, ro eller ork til å finne ut av ting, hehe. Men herregud som det går bleier, det er helt sikkert! Produktive disse små :p

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.