onsdag 25. mai 2016

Økonomiske planer fremover

Det er mye å tenke på fremover, det er helt sikkert!
Og endelig har hodet mitt falt litt mer på plass igjen, og tåka letter kanskje litt her :)
Så nå har vi endelig kommet frem til en fornuftig plan økonomisk fremover.
Vi må jo tenke på nytt hus, salg av leilighet, flytting, barnehageplass (eller mangel på) og behovet for ulønnede permisjoner.

Det er de to sistnevnte som skaper mest hodebry økonomisk, fordi det er så mange mulige utfall og løsninger dersom vi blir stående uten barnehageplass en stund. Men nå MÅ jeg bare ha en plan, spesielt fordi vi jo lurer på hvor mye vi har råd til å bruke på det nye huset fremover. Og her skjer det ingenting før vi har kontroll på situasjonen og kan ta overveide valg.

Derfor har vi nå kommet frem til at vi beregner hva vi trenger å sette av for å dekke worst case scenario, pluss litt. I verste fall står vi uten barnehageplass ut august 2017. Dvs at noen må ta ulønnet permisjon for å være hjemme med vesla. I verste fall blir det meg som tjener mest, mens mannen drar på jobb. Så nå har jeg beregnet et budsjett for økonomien ca slik den vil se ut etter salg av leilighet og redusert gjeld, og deretter regnet på hvor mye vi da mangler hver måned om vi struper budsjettet ned til å kun betale det vi må. Da vil vi gå ca 6000 kroner i minus hver måned hvis jeg er hjemme uten lønn. Medregnet kontantstøtte. Deretter legger jeg da til grunn at dette vil ha en varighet på de 10 ukene ulønnet jeg allerede har planlagt å ta, samt 5 måneder til, altså tilsammen 7,5 mnd hvor vi må dekke 6000 kroner. Da trenger vi 45.000 kroner. Så jeg runder opp og setter av 50.000 kroner til å dekke dette. Da føler jeg meg rimelig trygg på at det skal gå greit. Det er veldig mange mulige løsninger som gjør situasjonen billigere, blant annet har jeg ikke hensyntatt at vi hver har 5 ferieuker å fordele utover neste år. Og mer sannsynlig er det at mannen kan være hjemme i ulønnet permisjon. Og ikke er det umulig at vi får barnehageplass tidligere heller. Men, for å kunne planlegge legger vi til grunn worst case og setter av penger til å dekke det.

Deretter setter jeg også av 50.000 kroner til en "husbuffer" som vil bli god å ha.
Hvem vet hva som vil dukke opp når vi får flyttet inn.

I tillegg har vi jo 100.000 kroner i krisebuffer i bakhånd.
Men dette kan vi planlegge for, det er med andre ord ingen krise.

Per nå har vi 129.000 kroner på den midlertidige bufferkontoen, hvilket betyr at vi allerede har satt av disse pengene. Da kan vi fremover bruke overskudd på huset om vi ønsker.

Vi har også bestemt at vi rimelig sikkert dropper å reise på sommerferie i år. 
Både fordi det er tungvint og litt unødvendig å reise på tur med en liten baby som ikke har noe glede av det, og fordi vi har mer enn nok å gjøre med salg og flytting i sommer og høst. Skulle vi ha lyst på en liten tur til vinteren får vi se om økonomien tillater det. Men nytt hus på nytt sted er jo som en ferie i seg selv!

Så deilig å endelig ha en plan :)
Planen må selvsagt revurderes underveis, spesielt må budsjettet oppdateres etter vi får solgt og vi vet hvor mye gjeld vi sitter igjen med.

Planlegging er alfa og omega for økonomien vil jeg påstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.