onsdag 1. juni 2016

Status mai/juni

Da kommer sommeren ser det ut til!
Så deilig :)

Siden forrige statusoppdatering har vi jo overtatt huset vårt!
Det betyr at lånet også har begynt å løpe.
Og siden all egenkapital er i leiligheten vi nå har begynt å planlegge salget av, så er gjelden vanvittig høy nå! Heldigvis blir den lavere om få måneder.

Siden vi da har første betaling av det nye boliglånet 15. juni, så overførte jeg intet mindre enn drøye 16.000 kroner til boliglånsbanken... Hvorav ca 10.000 vil gå til avdrag. I tillegg må jeg fortsatt dekke den tullete høye kredittkortregningen... Men, jeg har tatt kr 0,- i penger til meg selv, siden jeg tydeligvis har brukt opp de for lengst. Mannen er så grei at han sier jeg kan ta 500 kroner om jeg trenger det ;) Men spsm er om jeg egentlig trenger det... Neppe. Klarer jeg meg 1 mnd uten lommepenger? Ja, har da klart det før!

Denne måneden betalte vi mannens restskatt på 10.441 kroner, dermed ble det bare 1059 kroner til sparekonto. Vi visste at han kom til å få restskatt, så det gjør ingenting. Betyr jo bare at vi har sittet på tilsvarende på egen konto og fått renter på det. Så restskatt plager meg absolutt ikke. Fint å kunne betale hele på lønningene også, uten å ta av sparepenger. Null kroner til aksjefond da selvsagt.

Dermed ser sparingen slik ut nå:






Og gjelden, huffameg, ser slik ut plutselig:



Aiaiai...
Det var på en måte mye hyggeligere å ikke ha boliglån ;)
Men, godt å ha funnet et bosted som kan bli mer permanent ifht jobb osv.

Hadde forøvrig gleden av å kunne nevne gjeldsfri leilighet i helga da vi hadde besøk av venner. Som lurte på hvordan det går å sitte på to boliger og to boliglån en liten stund... Hehe. Føltes ikke feil å kunne si at vi ikke har noe lån på leiligheten, kun på huset nå. Det overrasket nok endel. De kommer fra Oslo og er nok ikke vant med boligpriser så lave at man faktisk kan ha gjeldsfri bolig. Føles i hvertfall godt hver gang det kommer opp i en samtale :)

En dag i fremtiden kan det forhåpentligvis sies igjen! Men det blir nok litt lenger til dessverre... Men lånet har en løpetid på 25 år, og jeg tipper vi er kvitt det på 10-15 år dersom det prioriteres. Og de årene skal vi uansett bruke på å være foreldre, så det vil faktisk gå ganske raskt mistenker jeg. Gjelder bare å tilpasse økonomien til ekstra avdrag så raskt som mulig, og bli vant med det, og håpe at rentene holder seg lave en god stund til.

Formuen har fått seg en liten knekk. Det skyldes omkostningene ved boligkjøp på ca 100.000 kroner. Men det får vi leve med. Kommer seg alltids opp igjen etterhvert! Jeg synes grafene er artige å ha, skal bli artig å se på i fremtiden tror jeg :)

Nei, nå får vi nyte noen sommerdager, mens vi sammen med megler planlegger salg av leilighet. Jeg tipper den legges ut like over sommeren. Det blir spennende å se hvordan det ender økonomisk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.