fredag 1. juli 2016

Status juni/juli

På tide med en ny liten oppdatering :)

Feriepengene mine har kommet på konto, det har også det jeg fikk igjen på skatten, rundt 6500 kroner. Forrige måned betalte vi mannens restskatt på ca 10.000, så totalt hadde vi betalt litt for lite skatt, hvilket passer meg bra. Vi prøver å gå i null sånn ca, evt heller skylde litt og ha pengene på sparekonto selv. Mannen fikk sine feriepenger i mars, hvilket synes på spareoversikten. De står på den midlertidige bufferkontoen vår og skal sikkert bli brukt etterhvert.

Hvert år pleier vi å innvilge oss selv litt ekstra i lommepenger ved feriepengetid, og det gjør vi i år også. Så vi får 3500 kroner hver ekstra å rutte med. Jeg innrømmer å ha brukt litt på forhånd og at mye går til å dekke kredittkortet. Men så har jeg fått kjøpt endel av det jeg har hatt lyst på på salg, så det er greit :)

Etter å ha satt av til alle utgifter i juli og tatt litt ekstra i lommepenger ble det igjen 10.000 kroner som vi setter på bufferkontoen.

Juni var også første måned med avdrag på vårt nye boliglån! Over 16.000 kroner ble betalt, hvorav ca 12.500 kroner var avdrag på lånet. Jeg anser dette som sparing og formuebygging.

Dermed ser sparingen slik ut nå:





Spareraten kommer seg som følge av at mye penger nå går til avdrag på boliglån. Oppe i 20% av inntekten, hvilket er bra siden inntekten var større enn normalt grunnet feriepenger. Godt å endelig få den opp igjen!


Gjelden er fortsatt skyhøy iom at vi ikke har solgt leiligheten vår enda. Men, allerede synes jeg å se en trend i riktig retning her, den er bittelitt lavere enn forrige måned. Små gleder!

Vi driver i disse dager og forbereder boligsalg. Vi har valgt megler etter å ha innhentet tilbud fra tre ulike. De vi liker best og har mest tro på var også billigst. Dessverre, siden jeg normalt sett ikke liker de, så endte oppdraget hos DnB. God kjemi med megler som også er godt kjent blant lokalbefolkningen her vi bor, og merkelig nok billigst. Vi fikk også prutet til oss litt ekstra annonsering :)

Denne uka har mannen hatt ferie, vi har et rom som trengte litt enkel oppussing (maling og skifte av lister o.l), og litt småplukk å fikse her og der. Det er snart klart, så da gjenstår bare en grundig overflatevask og strigling før det blir takst og bilder om en drøy uke. Så satser vi på å legge boligen for salg i august, etter ferietiden. Gjett om ikke finansminister er spent på hvordan salget går...!

Da er formuen på vei oppover igjen. Her hjelper det også mye å betale avdrag på boliglånet! Da er vi igjen over millionen i det jeg kaller "faktisk formue", hvilket inkluderer salgsverdien på bolig. Den har vært flat i det siste grunnet mye sparing til kommende utgifter (ulønnet permisjon og evt litt til nytt hus), men nå skal den stadig gå oppover, takket være avdrag på boliglånet igjen.


Får benytte anledningen til å ønske alle lesere en god sommer!
Mange tar ferie, vi har dog ingen ferieplaner, annet enn å styre med leilighet og hus. I august kommer kanskje svigermor på besøk fra utlandet, så mannen utsetter det meste av sin ferie til da. Og jammen starter han da i ny jobb i september! Selv nyter jeg dagene sammen med vesla, det er jo blitt en fulltidsjobb nå. Nyfødttiden er over og hun sover ikke lenger hele dagen, så vi koser oss mer og mer sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.