mandag 14. november 2016

Endelig mindre gjeld!

Da er oppgjør etter salg av leilighet foretatt.
1,3 millioner gikk direkte til Landkreditt Bank som hadde pant i leiligheten, mens vi fikk rundt 300.000 inn på konto. Av disse sendte vi da 200.000 rett til boliglånet, slik at det totalt ble redusert med 1,5 millioner. Så da gikk vi fra ca 3 950 000 til 2 450 000 i boliglån. Og med en verdi på bolig på 3 900 000 blir det en belåningsgrad på drøye 62%. Hvilket er innenfor komfortsonen vår.

Nå diskuterer vi hvor mye vil vil betale på boliglånet hver måned. Mannen - som hele veien har vært pådriver for mer penger til aksjefond - har nå snudd, og likte veldig godt at det kun står 15 år igjen på boliglånet om vi fortsetter med dagens beløp. Men nå må finansminister regne litt, for det er mye mer enn hva jeg egentlig har tatt høyde for at vi skal betale fast hver måned. Så jeg må nesten se om det i det hele tatt lar seg gjøre. 17 150 kroner i boliglånsbetaling pr mnd er mye, selv for oss med ganske stabil økonomi. Jeg synes fortsatt vi bør ha litt penger å sette i aksjefond som pensjonssparing også, og ikke kun betale på bolig nå som vi er nede i såpass grei gjeldsgrad. Men jeg skal regne på saken.

Og de gjenværende 100.000 kronene (ca) de tar vi vare på for å dekke min manglende lønn i tiden som kommer, og ta høyde for at vi kanskje må være enda mer hjemme ulønnet neste år dersom vi ikke får barnehageplass før i august. Så de regner jeg ikke lenger med, og dermed tar formuen seg en liten nedtur. Hittil har disse pengene vært i leiligheten og regnet med, nå blir de antagelig til forbruk. Om ikke mer ulønnet permisjon, så er det fortsatt småting vi kan tenke oss å gjøre i huset også.  Like greit å bare være ærlige på det og innse at de pengene vil bli brukt på et eller annet vis.

Hipp hurra for mindre gjeld!

Edit: Like etter jeg publiserte dette fikk jeg mail fra banken om at renten vår nå er satt ned til 1,99% nominell. Akkurat slik vi hadde avtalt :)

1 kommentar:

  1. Hei, tar du hensyn til annen gjeld når du regner ut gjeldsgrad? (Studielån osv.)

    Verdien på boligen vil mest sannsynlig stige fremover, vil du ta med denne verdistigningen når du regner ut "Net worth"? Selv om den ikke er realisert.

    Jonas

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.