søndag 28. oktober 2012

Statusoppdatering oktober/november

Endelig helg og litt fritid :)
Den siste uka har vært sykt travel - noe forrige innlegg også bar preg av.
Men, happy ending, for i slutten av uka ventet det jo lønn!

Dermed er følgende status for denne måneden:
Inntekt: 28121,-
Utgifter totalt: 16455,-
Sparing totalt: 10994,-

Av dette er langvarig sparing (buffer): 6269,-


Beløpet til langvarig sparing er litt mindre enn forventet. 2500 kroner er overført til "disponible sparepenger" etter at vi har takket ja til å bli med på en tur til Riga som vi ble invitert til. Turen er i starten av desember, jeg vet ikke når den skal betales, derfor setter jeg av pengene med en gang. Lommepenger har vi på feriekontoen, så det er i boks.

Nå hadde vi allerede avtalt å ikke reise på den tradisjonelle førjulsturen, og heller spare penger. Så dette var vel strengt tatt det motsatte av planlagt. Hadde vi ikke blitt invitert hadde det ikke blitt noen tur heller. Men der gikk grensen for min viljestyrke ;) Damn it. 

Jeg merker at det er litt lettere å "slippe opp litt" når det skal spares og ikke nedbetales. Samvittigheten er ikke like dårlig. Så jeg forstår plutselig hvorfor det sies å være mer utfordrende på steg 3 enn på steg 2. Det krever ekstra med viljestyrke å styre pengene dit de skal, og å huske at mål er langt i fra oppnådd.

Det som er oppnådd derimot, er årets mål, alle sammen!
En liten repetisjon:

Hovedmål:  100.000 kroner brukt fornuftig innen 31.12.12 
Delmål 1.1. Null rentefri gjeld innen 30.08.2012
Delmål 1.2. Maks BSU 2012
Delmål 1.3. Minst 26000 i buffer innen utgangen av 2012
Delmål 1.4. Julekonto på 5000 til jul 2012


Hovedmålet ble nådd tidligere i oktober - hurra!!
Delmål 1.1 og 1.2 ble nådd i løpet av august og september.
Og nå, etter denne lønna, er delmål 1.3 og 1.4 i boks også!

Julekontoen står ikke med 5000,- grunnet at to av de dyrere gavene allerede er kjøpt inn, men det står allikevel nok til de resterende gavene. Og til årets pinnekjøttlag også tenker jeg :) Jeg har med andre ord brukt litt av kontoen underveis. Like fullt har jeg satt inn 5000,- der.  Nå skal jeg kose meg i november med å handle inn de siste gavene og la julefreden senke seg i desember! Det blir nok mer skriverier om jula fremover, for det kan fort bli en dyr affære hvis man ikke holder seg i skinnet.

På bufferkonto står det nå 26.060 kroner! Det var bare flaks at den kom over 26.000 da jeg måtte trekke fra 2500 kroner ;) Litt heldig skal man være, hihi. Da jeg la årets mål rundt nyttår tilsvarte dette en månedslønn. Den har økt litt pga prosjekttillegg og generell lønnsøkning, så det gjenstår fortsatt noen tusenlapper før det står en månedslønn på kontoen. Men sånn ca i hvertfall. Det er en GOD følelse!!! Egentlig helt uvirkelig å tenke på at det står sååå mye på konto! At jeg har klart å samle opp - at jeg har klart å spare...!!

Tilslutt, oktobers mål var å argumentere godt og håpe på høyere lønn, noe jeg fortsatt sliter litt med å føle at er helt riktig. Samtidig er det helt feil å la være. Resultatet ble et lønnstrinn opp, så det er jo kjekt. Litt mer til sparingen hver måned fremover.

Mål for november?
Tja... får handlet inn alle de siste julegavene, evt ha alle planlagte. Mulig taxfree og Riga i starten av desember kan være en fin mulighet for et par av gavene. Men å ha kjøpt alle jeg kan kjøpe, og å vite så eksakt som mulig de jeg kan kjøpe på tur. Og selvsagt: Ikke bruke en krone mer enn hva som står på julegavekonto.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.