fredag 12. oktober 2012

103.000 kroner mindre blakk!

Hurra hurra hurra!!

En ny runde i regnearket, som nå er mer oversiktlig enn noen gang, viser at jeg per i dag har nådd årets hovedmål: Å bruke 100.000 kroner fornuftig!! Og med fornuftig mentes da nedbetaling av gjeld (avdrag, ikke renter og gebyrer) og langsiktig sparing på bufferkonto og BSU.

Fordelingen ser slik ut:

Gjeld
Betalt ned privatlån:         17.500
Betalt ned rentefritt lån:    32.419
Betalt avdrag på boliglån: 13.419
SUM:                              63.338

Sparing
BSU:   20.000
Buffer: 19.791
SUM:  39.791

Total sum fornuftig brukte penger hittil i 2012: 103.129 kroner

Klapp på skulderen til meg selv!
Det nytter virkelig å få kontroll på økonomien - utvilsomt!
Nøkkelen til dette er jo utvilsomt budsjettet. Det er mitt aller viktigste hjelpemiddel for å kunne styre inntekten min slik at pengene jobber for meg i stedet for bare å forsvinne. Det virker!!!

Da skal jeg oppdatere statusen - stryke ut årets hovedmål!
Og legge til hovedmål for 2013 (litt forut for sin tid kanskje).

Så - hva nå?
Hovedmål for 2013 er jo bestemt - 100.000 kroner på megabufferkonto. I tillegg til å fylle 20.000 inn på BSU, sette av penger til å kjøpe ny bil og annet småtteri ;) Først er jeg nå ute etter å få satt mest mulig inn på bufferkonto, slik at jeg får en best mulig start på neste år når den tiden kommer. Det er en motivasjon-boost å starte 2013 allerede godt i gang med års-målet. For jeg gleder meg helt sykt til å ha den megabufferkontoen på plass, opprettet og satt til side en gang for alle! For da kan jeg begynne å tenke på andre ting, og få litt mer muligheter økonomisk. Da begynner det endelig å likne på å kunne oppgradere litt småtterier og gjøre det litt mer personlig i leiligheten vår også. Den er jo fortsatt nesten urørt etter vi flyttet inn i februar i år, og det er noen ting vi har veldig lyst på. Men alt er wants og ikke needs, så det må bare vente til fundamentet i min økonomi er godt og stabilt. Den dagen blir en veldig god dag :):)

Nå er det ikke som om jeg har tenkt å løpe ut og svi av alle pengene mine så fort jeg har fylt bufferkontoen da. Det er fortsatt både boliglån og studielån som venter. Men disse er noe mer langsiktige. Det er mye å tenke på etter neste års mål er nådd ja, så det er bare å glede seg og jobbe for å komme dit så fort som mulig :) Gud - det føles som en maraton og det er fortsatt langt til mållinja. Men bena er fortsatt friske og raske ;)


1 kommentar:

  1. Gratulerer så mye! Da ser nettoformue også bra ut, antar jeg? Du er inspirerende! Lana.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.