fredag 4. januar 2013

Januarsalg betalt i juni

Så var det på'n igjen med januarsalg og kampanjer.
Noe som er veldig kjekt hvis det brukes fornuftig - dvs til å kjøpe ting man behøver for penger man har. Men annonsene levner liten tvil om at dette også er årstiden for å lokke til seg kredittkunder, nye som gamle.

"Kjøp nå - betal om 6 mnd!"

Kjempe idé - du får regningen på tv'n i det den allerede virker både liten, tykk og er erstattet av en nyere modell. Sofaen du fikk 1000 kroner billigere er allerede nedsittet og har rukket å få en flekk. Det er ikke vanskelig å forstå hvor mange da velger delbetaling når den regningen kommer. Fordi det er andre mer morsomme ting å bruke penger på om 6 måneder. Den ferieturen vet du, eller kanskje ny grill? Og har du først "anlegg" for å kjøpe ting på avbetaling er det ofte fordi det er gøy å gjøre det du har lyst til når du har lyst. Mangel på impulskontroll. Dette vet jeg godt, jeg er en sånn type. Og har kjøpt mye på avbetaling i mitt liv. Så jeg vet hvordan det fungerer for alle oss som synes slike tilbud er forlokkende. Vel, jeg synes ikke det nå lenger da! Jeg har lært, tatt tak og brutt den onde avbetalings-sirkelen.

Noen tilbyr også å utsette betalingen frem til sommeren helt gebyrfritt og rentefritt. Og hvorfor det? Jo, fordi: de som ikke har penger nå, klarer heller ikke å sette av et fast beløp hver måned frem til sommeren. For de har ingen penger! Og, som skrevet over, til sommeren vet vi alle at pengene skal brukes til helt andre ting. Så - hva skjer? Jo, man deler opp betalingen når regningen kommer. Og DA kommer rentene og gebyrene, og det eneste som er oppnådd er enda større sannsynlighet for at samme person ønsker å bytte ut dingsen før den i det hele tatt er nedbetalt, at økonomien da er enda dårligere og at han igjen kjøper ting på avbetaling. Jeg vet ikke hva annet jeg kan kalle det enn rekruttering av avbetalingskunder. Så ikke gjør det, selv om det er rentefritt og gebyrfritt.

Vær så snill alle der ute, handle for guds skyld ikke for penger dere ikke har. Det kommer virkelig ikke noe godt ut av det. Tro meg, jeg har prøvd! Og ble ikke lykkeligere og i hvertfall ikke rikere.

For de som har spesifikke behov, og har satt av penger til dette, byr januarsalg på endel gode priser. I fjor kjøpte vi vaskemaskinen vår i romjula, til god tilbudspris. Da hadde vi avventet kjøpet fordi vi regnet med gode priser på salg. Vi hadde derfor også pengene klare.

Selv kjøpte jeg noen juleting på salg rett før jul, som planlagt. Juleduk og brikker. 50% rabatt siste uka før jul. Men ellers styrer jeg unna salgene og setter heller penger på sparekontoen. Fordi det mer mere moro ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.