onsdag 9. januar 2013

Dropp de dumme nyttårsforsettene

Mange har helt sikkert satt seg et nyttårsforsett i år også. Et ønske om et eller annet som burde vært gjort bedre i 2013 enn i 2012. Klassikeren er selvsagt å trene mer og gå ned i vekt. For noen kan det godt være at de skal handle mindre og spare mer. Men nyttårsforsetter er dessverre til for å brytes. Ja, virkelig. Suksessraten ved bruk av nyttårsforsetter som veien til forandring må være latterlig lav. "Jeg skal trene mer"...mmmhm, du skal det ja? Så hva er det som gjør at nyttårsforsetter ikke blir noe av? Og hva burde de erstattes med?

Wikipedia skriver at nyttårsforsetter er et uttrykt mål, en plan eller et ønske for det nye året. Problemet for mange er at de er i ønske-modus. Og ønsker innebærer gjerne noe man ser for seg at skal skje helt av seg selv, som man ikke trenger å gjøre noe for at skal skje. Så en stor andel nordmenn går akkurat nå rundt og ønsker at de skal trene mer og gå ned i vekt. De ønsker det. Og der stopper de fleste. Og derfor er det glemt når februar står for døra.

Hemmeligheten for å lykkes med en forandring er å gå fra et ønske om forandring til å sette seg et mål om å forandre noe, og å utvikle en plan for hvordan det skal gjøres. Men personlig liker jeg å kalle en spade for en spade, det handler om mål og planer, ikke for nyttårsforsetter. Så jeg har ingen nyttårsforsetter, jeg har derimot klare mål for 2013 og en strategi for hvordan målet skal nås. 

Hva definerer et god mål?

Målet må være konkret.
"Jeg ønsker å gå ned i vekt". Ok, hvor mye ønsker du å gå ned i vekt? Et antall kilo du mener du kunne tenke deg å miste i løpet av året. 

Mitt mål: Jeg skal ha 100 000 på bufferkonto.

Målet må være realistisk.
Er det mulig å gå ned 50 kilo på et år? Er det realistisk? Anbefalingene for en varig vektnedgang er 0,5-1 kg per uke. Med 52 uker i et år tilsvarer det 26-52 kilo. Med andre ord er det i overkant av realistisk å satse på 50 kilo vektnedgang. Det kan også være en psykisk fordel om målet virker oppnåelig, så si kanskje 25 kilo ned i løpet av året. Å se på realismen i målet er veldig viktig.

Mitt mål: Slutten på fjoråret viser at jeg kan spare en 8-9000 kroner hver måned (nå pumpet opp til 10k!), og det gjenstår 70 000 til målet nås. Det virker realistisk å nå målet, i hvertfall i løpet av året slik utgangspunktet var.

Målet må være tidsbestemt.
Innen når skal du ha gått ned de første 2 kiloene? Eller de første 10 kilo? For eksempel kan et delmål være å  gå ned 5 kg før påske. Og da setter man den datoen.

Mitt mål: Delmål om å ha fylt kontoen innen 1.juli. Ryker delmålet er absolutt-målet å ha kontoen fylt før nyttår. Og det er skrevet i stein inni hodet mitt. Datoene er faste og urokkelige.

Målet må være målbart.
Oki, så du vil ned 10 kg innen påske. Det er knappe 3 mnd til påske, ca 10 uker. Da må det av 1 kilo hver uke. Vips oppstår det små delmål som enkelt lar seg måle, og det er mye enklere å jobbe hardt denne uka, og så neste uke og uka deretter, enn å se på alle 10 ukene samlet.

Mitt mål: For å nå målet om 1.juli må jeg spare 10 000 hver måned, samt ta 10 000 fra feriepengene i juni. Dette er svært målbart og konkret.

Målet må være skriftlig.
Skriv en kontrakt med deg selv, eller enda bedre en venn/venninne, som omhandler alle punktene definert over. Det holder ikke å ha det i hodet, da er det igjen ønsketenking. Skriv det ned, legg det på nattbordet, heng det på speilet på badet, på utgangsdøra, kjøleskapet osv.

Mitt mål: vel, du leser denne bloggen ikke sant? ;) Har målene mine skrevet både her og nettforum hvor andre motiverer og skjenner alt etter behov. Så målene mine er skrevet og publisert for omverdenen, inkl min samboer og beste venninne.

Du må ha en plan.
Der legges strategien for hva du faktisk skal gjøre hver dag for å ha å nå målet.

For å gå ned i vekt: jeg skal trene minst to ganger hver uke og da skal jeg bli skikkelig svett og sliten! Jeg skal ikke ha godteri liggende hjemme. Jeg skal ha grønnsaker til hvert middagsmåltid. Jeg skal spise flere små måltider hver dag. Som eksempler.

Mitt mål: Jeg skal ikke bruke mer penger enn budsjettert, jeg skal ta en dag av gangen og fokusere på å ikke bruke penger akkurat i dag. Jeg skal lese på forum, høre på Dave Ramsey hver dag for å holde motivasjonen oppe.

Hvis du virkelig vil ha en forandring er dette veien å gå. Hvis du egentlig er fornøyd med situasjonen slik den er og ikke har spesielt lyst til å endre på noe er det også helt greit. Men vær da ærlig om det med deg selv og dropp de dumme nyttårsforsettene der du bare ender opp med å skuffe deg selv.


Dave Ramsey om mål: https://www.mytotalmoneymakeover.com/index.cfm?event=dspAskDave&intContentItemId=120918

Mer visdom om målsetting:

People who win at anything have written goals. Goals are simply what you are aiming at. 
Zig Ziglar said, "If you aim at nothing, you will hit it every time."
In terms of success, goal setting has a big payoff. A study of Harvard graduates found that after two years, the 3% who had written goals achieved more financially than the other 97% combined! It doesn't always take an expensive education or the right connections to succeed on a big scale. For most of us, all we need are clear, written goals. (Daveramsey.com)

2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg vil gjerne dele mine økonomiske mål for 2013:
    1. Ha spart opp 10.000 kr på min ferie/+++ konto
    2. Ha maxet opp bufferkonto på 2 x netto mndlønn
    3. Ha maxet opp BSU-konto på 20.000 kr.
    4. Begynne å betale inn ekstra på boliglånet

    Hittil:
    1. Nådd!
    2. Har 19.164 kr her, må spare mer enn det dobbelte
    3. Har 0 kr foreløpig, maxer opp bufferkonto først.
    4. Regner med å kunne begynne i oktober/november

    Jeg er blitt ordentlig privatøkonomisk nerd etter at jeg tok opp boliglån i 2010. Tenker penger hele tiden... Men på en god måte, synes nok jeg, selv om andre sikkert regner meg som gjerrig ;)

    Mai-Sunniva

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som en utrolig bra plan!!
      Veldig fine mål!
      Er det ikke deilig å ha en liste å forholde seg til?!

      Når andre synes du har blitt gjerrig er det et godt tegn på at du har lagt forbruket på et fornuftig nivå ;) Siden det virker mest vanlig å bruke opp en god del mer enn nødvendig. Spør du meg er det ikke noe galt med å tenke fornuftig om penger.

      Slett