fredag 13. juli 2018

Lønnsøkning

Hurra!
Fikk i dag beskjed om gjennomslag for lønnskrav jeg var tøff nok til å legge inn før jeg gikk ut i permisjon fra jobben min :) Opp 40.000 i året, det er helt fint! Alle monner drar.

Dette med lønn er vanskelig, og det er for mange, kanskje spesielt kvinner, å føle seg ok med å be om mer. Men en ting har jeg erfart etter endel års som tillitsvalgt på min arbeidsplass, og det er at den som ikke ber om mer - får ikke mer...vanligvis. Annet enn litt ved sentrale oppgjør og generelle tillegg som alle får. Endel har klaget over lønna men tør ikke legge inn lønnskrav, og det synes jeg er litt underlig. For jeg tror ikke den dagen kommer at vår øverste direktør kommer til meg og spør om ikke jeg kunne tenke meg noen ekstra lønnstrinn...Men med en holdbar argumentasjon for hvorfor jeg er verdt å betale mer for derimot, da åpnes pengesekken. For egen del hadde jeg ganske sterke kort på hånda denne gangen, både gjennom kompetanseheving de siste årene og litt flaks med at en kollega nettopp skiftet jobb så min seksjon står tynt bemannet tilbake med jeg nå som den med lengst fartstid og kjennskap til det vi jobber med, utover min nærmeste leder. Nyansettelser er dyrt, det er såpass dyrt at mange arbeidsgivere strekker seg et stykke for å slippe det rett og slett. Så de har alle en liten pott på lur til fornuftig bruk. Og som sagt over, spør man ikke, får man ikke... Når de i tillegg vet at jeg har et helt år med god tid til å fiske etter andre jobber, eller bli fisket, så var det ikke så vanskelig å få gjennomslag for lønnskravet heller.

Fine saker, for årslønna er viktig. Den er viktig ved hvert eneste sentralt oppgjør hvor lønna øker med noen små prosenter. For prosenter gir større utslag på større beløp enn på små. I tillegg er den viktig ved lokale forhandlinger, da utgangspunktet nå er høyere enn det ellers ville vært. Årslønna er viktig om man skal vurdere jobbskifte, da de fleste arbeidsgivere forstår at man ikke har lyst til å gå ned i lønn om man kan unngå det. Årslønna også viktig for pensjonsopptjeningen, om det settes av i prosent. Det baller mer på seg da. Så det å tørre å kreve kan lønne seg veldig, selv om det man ber om ikke egentlig er så mye der og da.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.