mandag 17. september 2012

Gjeldsfri om 5 år?!

Wow!!

Satte meg i går kveld ned med Økonomiguidens kalkulator for nedbetaling av lån, for å se hvor lang tid det vil ta for meg å betale ned både boliglånet og studielånet. Jeg har tidligere selv beregnet meg frem til at det ville ta ca 8 år, men kom jo nå på at det var to viktige aspekter jeg glemte - så svaret er mye mer positivt enn som så :)

I følge beregningene vil jeg, med dagens budsjett, kunne være gjeldsfri innen 5 år. Faktisk 4 år og 11 måneder for å være nøyaktig. Da kunne jeg levd et gjeldsfritt liv fra en alder av 35 år og hatt , med dagens lønn og budsjett, ca 15000 kroner for sparing/investering hver eneste måned. Dvs 180.000 kroner per år. Si jeg gjør det til jeg er 40, dvs i 5 år, og setter pengene i fond som i snitt gir en avkastning på 8% årlig. Da har jeg investert  900.000 kroner, som i løpet av de 5 årene har blitt til 1,1 millioner kroner. Her har jeg brukt DNBs sparekalkulator for å beregne. Ok, ikke så ille å ha 1,1 mill på bok når man er 40 egentlig... Så, si at jeg slutter å sette penger i fondet, sparer til f.eks noe annet, kjøp av en bolig til muligens. Hva vil de 1,1 millionene jeg brukte 5 år på å sette inn være ved pensjonsalder, 67 år? Da har de fått godgjøre seg på bok i 27 år, uten en krone mer i innskudd, og kommet opp i den nette sum av 7,9 millioner kroner. DET kaller jeg en grei pensjonssparing.

Og det beste av alt - dette er fullstendig realiserbart - hvis jeg har lyst :) Leiligheten vi bor i er absolutt beboelig, med plass til to barn når den dagen kommer. Vi MÅ ikke oppgradere til større bolig hvis ikke vi har lyst. Og når man regner på dette blir det desto mer fristende å faktisk ikke ha større eller dyrere bolig enn nødvendig. Nå er 7,9 mill antagelig i overkant av hva jeg trenger ved pensjonsalder, for å si det mildt, men ved å regne motsatt vei kan jeg finne ut hvor mye jeg bør sette av til pensjonssparing for å oppnå det jeg tror jeg kan ha behov for da den dagen kommer. Resten kan jeg bruke på mer moro og andre investeringer.

Det er egentlig helt utrolig hva man kan oppnå hvis man frigjør inntekten sin fra gjeldsbetaling så tidlig som mulig. Selvsagt forutsatt at jeg har jobb med fortsatt god lønn hele veien, at økonomien holder seg som i dag osv... Det er heller ikke tatt høyde for skatt av renteinntekter, formueskatt eller inflasjon, men så er vel fondsavkastningen også bare medium god i mitt eksempel. Så er spørsmålet bare om man orker å leve såpass fornuftig over så lang tid. Belønningen er god hvis man klarer det. Gjeldsfrihet handler ikke bare om sparte rentekroner - men også om frihet til å bruke lønnen til det man måtte ønske.

Nå kommer det ikke til å bli helt slik - det kommer et mindre fornuftig bilkjøp inn i bildet her som vil øke tiden til gjeldsfrihet, muligens også noen barn som også vil gjøre at det tar lenger tid. Dagens budsjett vil jo endre seg til å omfatte flere utgifter enn i dag. For det er absolutt ting viktigere enn penger også!!

Jeg bare drømmer litt - og deler regnestykkene som viser mulighetene :)

Ps. Aspektene jeg overså ved mine første beregninger var snøballeffekten - nemlig at når et lån er borte er det mer til neste, selv på disse store lånene vil jo det være et faktum. Og jeg klarte å glemme BSU-kontoen som jeg samtidig sparer opp - som vil kunne brukes til å betale ned en god porsjon av boliglånet om noen få år. Da ble resukltatet naturligvis mye hyggeligere.

3 kommentarer:

  1. Hei, vil bare si superbra blogg!! moro å følge:)
    men jeg har et lite spørsmål(mulig du har skrevet det før og jeg ikke har fulgt med godt nok), men hvis du skulle greie dette (å bli gjeldfri på 5 år) hvordan ser deres budsjett ut i måneden? Har du skrevet om dette noen gang? hadde vært spennende å sett for det høres jo fantastisk ut å være gjeldfri i så ung alder. Hvis jeg kan ta noe tips hvordan du legger opp måneden din så kan jeg kanskje være gjeldfri innen jeg er 40 for er litt eldre enn deg ;)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Nei jeg har ikke skrevet spesifikt om det du lurer på enda, det er nesten for utopisk til å nevnes, hehe. Men, med dagens lønn og dagens utgifter, med bufferkonto på plass og ingen gjeld (!!) så vil jeg personlig ha 14895 kroner "til overs" hver måned. Og min samboer noe liknende, om enn såvidt mindre. Totalt en 25-30.000 tilsammen hver eneste måned. Det er jo helt vilt å tenke på. Men som jeg vel nevner, så håper jeg jo at det kommer noen barn etterhvert da, små utgiftssluk ;) Men si vi tilsammen har 20.000 å spare hver måned da, det er endel det også.

    F.eks har vi snakket om et feriehus i et av de rimeligere landene rundt middelhavet, det kan jo spares opp til relativt raskt når man ellers er gjeldsfri, og kjøpes kontant. Og da sitter vi i den situasjonen at 2 måneders sparing tilsvarer 1 månedslønn sånn ca. Med andre ord kan vi da i teorien også ta en måned ekstra fri hvert år for å oppholde oss i feriehuset. Rent teoretisk sett i hvertfall.

    Hovedutfordringene for å nå denne utopiske tilstanden:
    - Det forutsetter at vi ikke kjøper større og dyrere bolig enn vi har behov for.
    - Det inkluderer ingen penger til oppgradering av bil, noe vi antagelig ender med å prioritere snart.

    Men vi styrer i riktig retning, og holder vi oss til fornuftig bolig er vi garantert gjeldsfrie før 40.

    SvarSlett
  3. Morsomt blogg å lese. Jeg er også opptatt av økonomien min om dagen..

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.