torsdag 11. april 2013

Selvangivelse 2012


Selvangivelse for 2012 ble levert for noen dager siden.
Frist for levering er 30. april - og som med hjemmeleksene så kan det lønne seg å se på det litt før i siste sekund.

Jeg er glad min hittil er relativt enkel, og enda er det jo litt å sette seg inn i. Jakten på fradragene er jo ganske viktig. Det samme er det å huske at vi er pliktige å kontrollere at all innmeldt informasjon er korrekt. Så uansett hvor kjedelig det er så må man gå gjennom selvangivelsen. Før tenkte jeg ikke så mye over dette, og jeg antar at det er veldig mange i dette landet som ikke tenker over det, og som leverer uten endringer.

Å levere selvangivelsen uten å gå gjennom den
Dette er nok en vanlig måte å gjøre det på, og da spesielt hvis det står at du får tilbake penger. Mange våkner nok hvis de skylder penger og ønsker da å finne ut hvorfor. Allikevel så velger mange å sende selvangivelsen inn uten gjennomgang eller endringer. Dette kan ha to konsekvenser, som begge bare rammer deg selv:
1) Du er fornøyd med utfallet (du får tilbake på skatten, hurra!) og glemmer derfor å føre inn fradrag du er berettiget til som kunne gjort at du fikk enda mer penger tilbake. Konsekvens: Penger tapt
2) Du godkjenner ubevisst å sende inn feil tall til skattemyndighetene. Det er faktisk ulovlig, og kam medføre tilleggsskatt og i grove tilfeller straff. Nå er det for oss vanlig dødelige vanskelig å unndra så mye på skatten at fengselsstraff er sannsynlig, i alle fall i form av feil. Men det er allikevel viktig å huske at man selv står ansvarlig for at selvangivelsen inneholder rett informasjon, uansett om det er en ulempe for deg eller ikke.

Det er med andre ord både riktig og viktig å gå gjennom selvangivelsen. Det høres kanskje kjedelig ut, og jeg for min del har jo alltid hørt at "å nei, det er selvangivelse igjen", som om det var et stort skummelt monster. Men nå har veiledningene blitt så gode, skatteetaten har egen facebookside for å hjelpe oss, så det er ikke lenger noen god grunn til å frykte. Samtidig skal jeg si rett ut at jeg synes det er synd at selvangivelsen er skrevet i et språk man nesten må være utdannet økonom for å forstå. Den kunne hatt et bedre brukergrensesnitt, men la oss gjette at den skal passe inn i diverse datasystemer og sånn. Uansett, man må bare finne ut av det, og så lærer man jo år for år.

Hva jeg har gjort og hvilke fradrag jeg fører opp:
  1. Først tok jeg meg tid til å lese Dine Pengers 10 kjappe finter for lavere skatt. Og dette har ingenting å gjøre med noe ønske om å "snylte på skatten", men å finne frem til de fradragene jeg er berettiget til i henhold til lovverket. Å oppgi feil eller holde tilbake informasjon med mål om å betale mindre skatt er ulovlig, men å sørge for å få med alle fradragene man skal ha er en klar oppfordring. Det er flere kilder også for å finne alle mulige fradrag:
    Skatt.no/fradrag
    Skattebetaleren.no
  2. Underveis er det lurt å notere seg de fradragene en selv må huske på å 1) sjekke at er rapportert inn riktig eller 2) legge til selv.
  3. Deretter må man finne frem årsoppgaver fra arbeidsgiver og banker. Disse skal være tilsendt per post eller du finner de i postkassen i nettbanken. Der står den informasjonen som skal være rapportert til skattemyndighetene.
  4. Så er det bare å logge inn hos Altinn.no og håpe på tilgang ;) I år gikk det visst ganske greit heldigvis. Jeg må innrømme at jeg først tok en utskrift an selvangivelsen min, jeg er litt gammeldags og synes den er ryddigst på papir hvor jeg kan notere ting.
  5. Sjekk at alle oppgitte tall stemmer med årsoppgavene.
  6. Legg til det som ikke er oppført, her er hva som gjaldt meg i år:
    Reisefradrag: Med 91 km en vei til jobb er dette en svært viktig post for meg. Samtidig må jeg følge regelen som sier at man skal regne faktiske reisedager hvis man er borte mer enn 15 dager i året. Jeg har ofte hjemmekontor 1 dag i uka og må derfor føre opp sånn ca de faktiske dagene jeg har pendlet til jobb. Jeg kan ikke blindt bruke 230 dager.
    Flytte boliglån over fra samboer: Her hadde vi begge en jobb å gjøre. Han står som hovedlånetaker i banken, derfor registreres lånet bare på han. Vi har lov til å dele dette mellom oss da jeg er medlånetaker. Det viktige her er selvsagt at jeg skal ha fradrag for rentene jeg har betalt på min del av boliglånet. Han halverer tallene i sin selvangivelse, jeg fører opp tilsvarende halvdel hos meg.
    BSU: jeg sjekker på siste side at BSU-tallene er rapportert inn.
Bra å få igjen på skatten?
I følge mine beregninger får jeg antagelig igjen rundt 30 000 kroner i år. Hurra? Vel, jo, det er jo hyggelig. Samtidig betyr det at jeg skattet 30 000 for mye i fjor, penger som kunne stått på høyrentekonto som i fjor hadde 3,7% rente. Istedet har jeg lånt de ut til staten til en rente på ca 1,08% (sjekk rentesatser her). Det er en viss forskjell kan man si. På høyrentekonto, med innskudd 2500 kr hver måned ville det blitt 520 kr i løpet av fjoråret. Med statens rente blir det ca 178 kroner i rente. Med andre ord et tap på 342 kroner. Småpenger, sier du kanskje? Joda, det er ikke mye. Men penger ER penger har jeg begynt å forstå. Nei, det lønner seg per i dag ikke å betale for mye skatt. Men samtidig er det hyggelig å få igjen endel som kan gå rett på sparekonto, det er klart :)

At jeg får igjen mye skyldes flere ting, reisefradraget utgjør ca 1/3, renter betalt på boliglån og studielån nesten 2/3 og de siste er de 4000 fra BSU. Så det har normale årsaker. Spesielt at jeg i hele fjor har betalt tilbake renter jeg skylder Lånekassen bidrar til denne summen. Og tro meg, det går på ingen måte i pluss. Det er 28% fradrag på gjeldsrenter, så jeg har jo betalt over 63 000 i renter i fjoråret. Omtrent halvparten til Lånekassen. Hyggelig å få igjen litt, men fy søren så mye bedre om jeg ikke hadde skyldt de en haug med renter!! Dumme betalingsutsettelser, dumme meg!


1 kommentar:

  1. Det er riktig som du påpeker at rentene på skattepengene er dårlige, og at renten er mye bedre på en sparekonto (forutsatt at man ikke fristes til å bruke av sparepengene). Husk imidlertid at rentene på skattepengene ikke skattelegges med 28%, slik som rentene på en sparekonto blir.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.