mandag 1. april 2013

Statusoppdatering mars/april

Tiden flyr, vinteren er snart over, vi går våren i møte. Lønn kom inn på konto før påske, og det er tid for en oppsummering av hvordan de blir brukt:

Inntekt: 28697,-
Utgifter totalt i april: 13085,-

Sparing totalt: 14593,-
Av dette er langvarig sparing (buffer): 8793,-
Sparing til bryllupsreise:5000,-
Satt av til eget forbruk (inkl klær/sko): 719,-
Annet: satt av 300,- til en mulig hotellnatt i hovedstaden i april, i forbindelse med et bursdagsselskap.

Inntekten er som vanlig.
Utgiftene lavere enn normalt.
Etter at vi betalte i masse ekstra på boliglånet og fikk det refinansiert hos Statens Pensjonskasse, så er første innbetaling på lånet først i mai. Grunnet refinansieringen blir det en måned uten betaling av boliglån. De pengene går rett tilbake til buffer, da det var den som ble tappet før refinansieringen.

I tillegg hoder jeg på med bytte av dagligbank. Noe som ikke er så lurt å gjøre når påsken står for døra, hehe. Kjedelig å vente gjennom hele påsken for å motta kort f.eks. Men men. Jeg kommer tilbake til valg av ny bank. I forbindelse med bankbytte har jeg bestemt meg for å slutte med mine små-kontoer for f.eks betaling av årsavgift på bil, tannlege, frisør og gaver. Med et normalt overskudd til sparing på over 10.000 kroner hver måned er det utgifter jeg nå kan budsjettere inn ved behov. Dermed ble det noen ekstra hundrelapper inn på bufferkonto denne måneden.

Det var annerledes da jeg brukte hele overskuddet mitt på å betale ned gjeld så raskt som mulig. Da var jeg avhengige av de kontoene for å få satt av penger til de utgiftene jeg jo visste at kom. Det føltes mye bedre å sette av en liten sum hver måned enn å få betalt ned mindre gjeld når utgiftene kom. Samt at de jo fungerte som mini-buffere i tillegg til lille-bufferen på 10.000 kroner mens jeg betalte gjeld. Det var veldig fint til jul i fjor å ha gavekonto på plass, slik at halv-skatt kunne brukes til sparing. Men nå tror jeg den tiden er forbi, penger går inn på sparekontoer, buffer bygges opp. Det spiller ingen rolle om det settes av litt hver måned eller om utgiftene tas der og da. 

Men en ting fortsetter jeg med, det er å ha egen sparekonto (høyrente) hvor jeg månedlig setter inn det som skal betales til lånekassen. Den utgiften er så stor at jeg må ha kontroll på den.

Ellers er jeg litt lei av å sjelden kjøpe meg noe nytt. Spesielt klær. Blir nesten trist når jeg skal finne en genser å ha på meg. Hvordan har det seg at nesten alle er mørke blå? Gud så kjedelig. Vårnyhetene er i butikken og jeg sikler...! Det er vel på tide å innvilge litt handling. Det kommer potensielt sett en besparelse senere denne måneden, og/eller litt ekstra penger inn. Tror jeg rett og slett gir meg selv lov til å bruke de på litt fornyelse i garderoben. Når jeg ser på luksusfellen pleier de sette av 500 kr/mnd til klær. Det er 6000 kr per år. I løpet av det siste året tror jeg at jeg har brukt ca halvparten av det. Og mesteparten gikk til vinterens skinnstøvletter. Men, får se hvordan det ender, om det blir noe til overs etterhvert. Kan ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.