torsdag 21. juni 2012

Om feriepenger, skattepenger, budsjett og disiplin

I disse dager får nordmenn utbetalt millioner av kroner i ferie og skattepenger, og det er fort gjort å føle seg mye rikere enn man er. Det er derfor lurt å sette opp et budsjett også for bruk av ferie- og skattepenger.

Selv skal jeg jo bruke mye av pengene på å nedbetale på mine rentefrie lån, dette er derfor lagt inn i budsjettet som har uvanlig mye penger kommende inn. Totalt sett ca 28.000 kroner mer enn en vanlig månedslønn. Ca 18.000 går rett til de rentefrie lånene. 6500 brukes på refill til bufferkonto etter å ha gått i fella og lånt penger derfra pga tidlig ferie osv. Med andre ord er det ikke igjen så mye ekstra "å kose seg med". Men jeg koser meg gløgg ihjel med å betale på lånene og å gjøre herlig fremgang på årets målsetning!

Ellers må litt settes av til noen andre planlagte småturer i løpet av sommer og høst.
Og noe kommer til å bli brukt på litt småinnkjøp til leiligheten hvor jeg spleiser med sambo.
Blir Ikea-tur med handleliste og budsjett!

Har du tenk over hvordan du skal bruke dine feriepenger??

Hvordan klarer jeg å være så disiplinert når det venter en så stor utbetaling?
Hemmeligheten min er at jeg allerede har beregnet inn at hvis mye av pengene styres rett vil jeg nå målene mine så og så mye raskere. Slik har jeg allerede de to siste månedene forberedt meg på hvordan pengene skal fordeles. Dermed er ikke dette en "uventet bonus", det er forventede inntekter det foreligger en plan for lenge før den emosjonelle "åh så mye penger!!" har fått innpass. Så når pengene står på konto er det bare å ta frem planen og kynisk overføre gitte beløp til gitte kontoer. 

Dagens filosofiske:
Vet du - jeg har ikke lenger et like sterkt emosjonelt forhold til mine egne penger. Jeg føler mer at jeg ved hver utbetaling utfører en oppgave på vegne av noen andre. Omtrent som da jeg jobbet i butikk og kunne stå og telle opp flerfoldige tusenlapper på enden av en dag uten å føle noe som helst for de pengene. Det var bare papir, som skulle telles og lagres forsvarlig. Det var oppgaven forbundet med pengene - så det var det jeg gjorde. Nå har jeg gjort pengene mine om til "bare tall" i en plan som skal utføres. Det virker - for det er det jeg gjør! . Og planen er utarbeidet for å komme meg selv, min fremtidige familie (forhåpentligvis) og andre best mulig tilgode. Valg er tatt ut i fra kunnskap, fornuft og fremtidsdrømmer, heller enn ut fra impulsive lyster og midlertidige der-og-da-behov. Jeg har fått avstand fra pengene, og gått fra "hva kan de gjøre for meg akkurat nå" til "hva kan de gjøre for meg på sikt".Jeg tror jeg har overført lidenskap for pengene over til lidenskap for planen, det er derfor penger fortsatt er gøy, på en helt annen måte enn før!


1 kommentar:

  1. Jeg har mye å lære av holdningene dine! Skal bli morsomt å se hvor flink vi er med våre skattekroner.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.