torsdag 28. juni 2012

Statusoppdatering juni/juli

På tide med en ny statusoppdatering.
Den siste måneden har vært lang, fordi det har ventet en større utbetaling enn normalt i andre enden.
Og det er først nå det virkelig begynner å bli fart på sakene her!

Men først må jeg si det er overveldende å se interessen, og ikke minst den positive responsen, på boligkjøpeinnlegget mitt. Nå har innlegget snart 6000 visninger, det tyder på stor interesse for temaet. Godt å lese alle kommentarene om andre som også har skjønt at man ikke alltid kan få både i pose og sekk, og som da gjør sine prioriteringer og tiltak for å kunne kjøpe seg leilighet.

Så, tall for kommende måned:
Feriepenger: 44 487
Felles utgifter: 8125 9425 (vi har økt felles feriesparing)
Egne utgifter: 10854 10 084 (litt småendringer her og der, pga ferie og da mindre busskjøring spares noe)
Sparing: 8785 (refill og litt til inn på bufferkonto + julesparing)
Nedbetaling rentefri gjeld: 16 193

Se ferskeste status på årets mål  her.


Det var godt med litt ekstra utbetalt for å få litt fremgang her :)
All gjeld til sambo for det han la inn mer enn meg i leiligheten er herved betalt tilbake!!
Det er en liten befrielse.
Lånet hos ressursbank er kraftig redusert, med litt hjelp fra skattepenger som vel dukker opp etterhvert håper jeg på å betale ut resten om en måned. Det skal bli utrolig moro å endelig kunen begynne skikkelig på sparing!!! Målet med å betale ut forbrukslånet selv om det er rentefritt er jo 1. å ikke skylde penger til flere enn høyst nødvendig og 2. frigjøre beløp som skal settes til sparing. 


Når det siste lånet endelig er borte har jeg bestemt meg for å prioritere å fylle BSU først, fordi renta er høyest der. Det vil etter planen ta ca 2 måneder. Og deretter skal alle penger fylle bufferkonto til den inneholder 100.000 kroner. Noe som da antas å skje ca på denne tiden neste år. Men en ting av gangen, så først må siste forbrukslån bort!


Når skattepenger (forventet ca 11.000 kroner) dukker opp, noe jeg håper skjer i løpet av juli, så må noe av det settes av til noen planlagte småturer til høsten. Skulle de ikke dukke opp før til høsten må jeg skyve litt på innbetaling av det siste lånet osv, noe jeg ikke kommer til å like særlig godt. Jeg krysser fingrene!!


Målet for juni var å ikke bruke mer enn avsatte 3500 kroner i lommepenger på sydenferien, det gikk fint, brukte bare ca 2500 kr.


Mål for juli: Ikke bruke mer enn de avsatte 1000 kr til eget forbruk.
Det blir tøft i juli, en mnd da "alle andre" kaster penger rundt seg.
Jeg må huske at det ikke alltid er fornuftig å gjøre som alle andre.
Normal is broke - be weird.


Kan også nevne at jeg er gang med en lydbok - denne gangen "The millionaire next door" av Thomas J. Stanley og William D. Danko. Den øker allerede motivasjonen for det jeg holder på med her. Omtale kommer senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.