fredag 1. juni 2012

Statusoppdatering mai/juni

På tide med den første månedlige statusrapporten.
Lønn har kommet inn og penger er fordelt etter fastsatt budsjett.

Inntekt: 27574
Felles utgifter: 8125
Egne utgifter: 10854
Sparing: 3292
Nedbetaling rentefri gjeld: 4542
Resten er betaling av ferie.

For å si litt om hva jeg inkluderer i de ulike kategoriene:

Felles utgifter = Trekk boliglån, husleie, strøm, internett, mat/husholdningsutgifter, betaling årsavgift bil, felles feriesparing.

Egne utgifter = Forsikring (innbo, reise, kjæledyr), mobilregning, fagforeningskontigent, trekk studielån, penger til tannlegekonto, donaldbøker*, penger til kjæledyrkonto, penger til frisørkonto, busskort og penger til eget forbruk.

Sparing = BSU, ekstra nedbetaling boliglån, sparing til julekonto

* Jeg samler på Hall of Fame, det abonnementet er det eneste jeg ikke har sagt opp. Fordi jeg akkurat fikk til å betale ned det jeg skulle uten å avslutte det. Hadde det ikke gått hadde jeg sagt det opp! Det er strengt tatt en unødvendig utgift, men jeg er også veldig glad i samlingen min. Det ble en prioritet rett og slett.

Som dere ser har jeg endel "til ... konto" i budsjettet mitt. De kontoene har jeg i Skandiabanken, mens min dagligbank er DNB (pga boliglånet). Slik forsvinner pengene dit uten at jeg ser de, og det er vanskeligere å få tak i de. Det er knall hvis man sliter med impulsivitet! Beløpene har jeg bestemt ut i fra hvor mye jeg regner med å trenge til det ulike.  Tannlege 100 kr pr mnd f.eks, fordi jeg vet at den årlige kontrollen som kommer til høsten koster 870 kroner.

Min store pengespiser er busskortet, og grunnene til det vil jeg gjerne dele mer om senere, men det er rett og slett fordi vi i stedet for å sutre over hvor vanskelig det er å kjøpe bolig i Oslo måtte flytte et godt stykke ut av byen for å komme oss inn på boligmarkedet for egne midler. Pendlerfradraget kommer til å dekke en god del av reisekostnadene, men det spiser en god del av lønna hver måned allikevel. Men jammen er det deilig å si at vi eier bolig uten å ha fått en krone i støtte fra foreldre!

Mål for juni:
Holde lommepengeforbruk på ferie innenfor budsjettet på 3500 kroner.

2 kommentarer:

  1. Er det nie du kan spare på i "egne utgifter". Hørtes litt mye ut. Kan du skrive et litt mer detaljert innlegg? Kanskje du kan minske denne og heller betale ekstra på lånene?

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner at jeg nok bør skrive mer om hva disse "egne utgifter" inkluderer og innebærer ja. For du har rett, det høres faktisk mye ut når man ser det sånn samlet, og det er kanskje mye?! Den kunne nok vært litt lavere, men så omfatter dette også å sette av penger til helt realistiske utgifter man ikke kan utelate også. Samt en prioritert unødvendig utgift. Jeg lager et innlegg jeg :)

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.