mandag 19. november 2012

Husk romjulssalg og januarsalg!

I disse dager begynner reklamene å få et visst grep om befolkningen og shopping-genet aktiveres hos den mest immune. Jeg er intet unntak! Det rykker litt i kortbetalings-hånda i disse dager. Atmosfæren brer seg, man ser stadig flere mennesker i gatene med handleposer etter jobb. Og da mener jeg ikke Rema-pose, men Steen og Strøm, Christiania Glasmagasin og andre flotte og fancye butikker hvor man kan få handlet inn julegaver, også noe til seg selv da, når man først er der liksom. Det er lett å bli påvirker av hva alle andre gjør, det er det ingen tvil om!

Men jeg prøver å minne meg selv på en ting, nemlig at det rett over jul venter romjulssalg og januarsalg. Og at det butikkene nå setter ned med fantastiske 20-30% for å lokke kunder, selger de ut med 50-70% etter jul. Så her gjelder det å holde ut!! Det gjelder å stå imot vibrasjonene av shopping-glade mennesker og huske at man får dobbel så mye for pengene om et par måneders tid.

Det smarteste av alt er å spare litt av pengene man måtte ha før jul til å handle ting etter jula er over. Kanskje til og med tjuvstarte på neste års julegaver, og ikke minst neste års julepynt. Er det noe du mangler av julepynt så kommer det på salg siste uka før jul gjerne, og evt i romjula.

Jeg trenger ting til juletre. Dvs, hvem trenger egentlig juletre? Jeg har lyst til å ha juletre heter det! Så da har jeg også lyst på en juletrefot, juletrelys og juletrepynt. Jeg skal smøre meg med lag på lag med tålmodighet for en gangs skyld og vente med å kjøpe dette til rett før jul, da forhåpentligvis på salg. Og forhåpebtligvis er noe igjen. Nok til å pynte litt, billig. Deretter kan jeg heller hamstre mer juletrepynt på salg etter jul! Til neste år :)

Prøver med dette å minne alle, og meg selv, på at det kommer salg om ikke lenge, og at det er verdt å vente! 
Vi må også huske å tenke over hva vi som er må ha, og hva som er vil ha. Og at vil-ha-i-dag er slik barn sier, mens man som voksen bør gjøre mer fornuftige valg og utsette vil-ha til det passer inn i budsjettet. Samt at alt handler om prioriteringer, for meg er det viktigere å heller bruke pengene på gavene jeg vil gi bort og på julekos med familie, enn på juletrepynt. Så jo mindre jeg bruker på pynt, jo mer til de viktigere tingene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.