torsdag 1. november 2012

Om å holdes ansvarlig for sine handlinger - takk til mine lesere

Føler i dag for å sende en liten takk ut til alle som er innom bloggen min, og som gjør det artig å holde på med denne bloggen :) Dere er til mer hjelp enn dere aner!!

Et av triksene som virkelig fungerer for meg er å føle at jeg er ansvarlig ovenfor noen i mine økonomiske handlinger. Det gjør det så mye lettere å stå i mot fristelser som stadig dukker opp. Det gjør det relativt enkelt å holde seg på matta. Jeg ser jeg har mellom 100 og 150 mennesker innom bloggen min hver dag, og la meg si det sånn, jeg føler at jeg har rundt 100 mennesker som ser på hva jeg driver med!! Litt som å komme hjem og skulle besvare alles forventninger når jeg kommer hjem, 200 øyne som stirrer og spør "Nå, hva har du gjort i dag da?". Hehe, det virker, det er det ingen tvil om! Samtidig får jeg tilbakemeldinger på at mange bli inspirert og noen faktisk også lærer et par småting, og det er jo veldig hyggelig!! Det er ganske smart å lære av andres dyrkjøpte erfaringer ;)

Det skjer stadig at jeg kommer på ting jeg har lyst til å kjøpe. Nå senest i morgentimene, jeg skulle gjerne kjøpt meg en ny kortholder, for jeg finner ikke igjen min gamle (særlig, som om jeg har begynt å lete enda? Den ligger bare ikke akkurat der jeg trodde), og jeg skulle uansett hatt en med litt mer plass i. Men de jeg har lyst på koster en 300 kroner, og jeg har ikke lenger 300 kroner å bruke, fordi jeg handlet inn vin og litt klær og litt til dyrene i helga... Selvsagt har jeg penger på andre småkontoer, til andres julegaver og på bufferkonto. Det ville ikke merkes så mye om det forsvant 300 små kroner fra en av disse. Men jeg føler at det vil være å gjøre noe "galt" i forhold til hva jeg holder på med her. Jeg har jo ikke lyst til å fremstå som udugelig, da er jo litt av poenget borte, jeg vil jo så gjerne vise at det går an å få det til!! At det er mulig å styre dårlig impulskontroll ved å trene, trene og trene på å styre unna småhandling og storhandling av ting man ikke trenger. Etter 30 års øvelse i det motsatte er det tidvis tøft når dette skal snus om. Å brette økonomien ut for alle som måtte ønske å lese bidrar til å gjøre treningen litt lettere.

Man må selvsagt ikke blogge om økonomien sin og utlevere seg på internett for å dra nytte av dette trikset. Det man kan gjøre er å finne seg en ansvarlighets-partner. Om det er samme person som er partner på hjemmebane, om det er en god venn/venninne, et familiemedlem, eller hvem som nå måtte passe.  En person som vet hva du prøver å få til og som er villig til å hjelpe deg underveis. Bare husk: finn en person du mener har grei styring på økonomien sin!! Din shoppinggale venninne med mastercardet er antagelig ikke rett partner for dette opplegget. Avhold månedlige budsjettmøter; Dette er det jeg skal bruke penger på neste måned, og måneden etter; Dette er det jeg har brukt penger på denne måneden. Gjerne en person du stoler på at kan være passe kritisk og som tør å fortelle deg at du kan gjøre ting bedre og at utskeielser ikke lønner seg. Fortell personen hva du trenger, nemlig en som holder deg ansvarlig for dine handlinger rent økonomisk.

Det var dagens - så takk folkens, dere som leser er til stor nytte og hjelp for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.