fredag 3. oktober 2014

Kvartalstatus 1. oktober 2014

Kvartaloppdateringen kom denne gangen tett på oppdateringen for september, men det får gå. Skal gjøre den litt mer spennende ved å sette inn fargerike grafer og slikt ;) Jeg har også avventet et par dager med å publisere dette innlegget.

Det er en grunn til at jeg tidligere gikk litt bort fra de månedlige oppdateringene, for endringene fra måned til måned er ikke så store. Men sett over tre måneder merkes det bedre:



Sparing
Her ligger alt av fokus fortsatt. Vi sparer (nesten) alt vi kan til boligsparekontoen. Og det skal vi fortsette med fremover. Jeg vingler fortsatt mellom å oppgradere bolig eller beliggenhet, eller å ha nedbetalt bolig og ikke boliglån. For tiden er ønsket om å flytte nærmere hovedstaden stort. Uansett ikke noe vi skal bestemme nå, men vi nisparer uasett. Ikke minst fordi det motiverer oss til å spare, det er kanskje det viktigste av alt!



Gjeld
Bare små endringer her grunnet at rentene faktisk er høyere på sparekonto enn på lånene. Pengene går derfor inn på konto for tiden. Lånekassen har endret betalingsfrekvens, og pga to måneder uten betaling i sommer er det lav nedgang på studielånene siden juli. Pengene vi ikke betalte til studielån havnet på sparekontoen, så de finnes fortsatt, bare et annet sted enn i form av mindre lån.


Formue
Samlet sett har vi de siste tre månedene økt den reelle formuen med 72.326 kroner. Det er ikke dårlig og vi må si oss veldig fornøyd med det! Det er nesten så vi hadde klart en halv million i reell formue til nyttår, men mest realistisk så går det akkurat ikke. Men i såfall kan vi sannsynligvis ferie den begivenheten sammen med vår første bryllupsdag i slutten av januar neste år. Selv om jeg da må nedjustere bilens verdi litt selvsagt.

Denne ligger også oppdatert månedlig  i høyre kolonne på bloggen.


Hittil en økning i år på over 300.000 kroner. Det er ikke dårlig synes jeg!

De siste tre månedene har snittet på langsiktig sparing ligget på 40% av nettoinntekt, noe som er akseptabelt.



Det er interessant å se litt på fordelingen av verdiene våres også.
Vi har, som nordmenn flest, absolutt mest plassert i bolig. Der er vår BSU 3.0 sparing inkludert, da vi mentalt har bundet de til bolig for lengst. Men jeg liker ikke fordelingen slik den er nå. Den er slik fordi vi vel fortsatt må sies å være i etableringsfasen. Men deretter er det ingen tvil om at andelen  fond bør økes. Det føles egentlig ikke greit å ha mer i bil enn i fond heller... Så denne oversikten er absolutt tankevekkende.

Det får holde for denne gang.
Urovekkende nok kommer neste kvartalstatus 1. januar neste år!
Om ikke alle er i gang med å planlegge julefeiring så er det nok på tide, for nå går det fort!
Ikke si du ikke ble advart ;)

4 kommentarer:

  1. Hei
    Har du mulighet til å legge ut det Excel arket med formeler som du bruker for å generere kvartalsrapporter? Hadde vært artig å gjort noe slikt selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke jeg kan legge ut mitt eget ark, det inneholder alt for mye rart. Men, jeg skal se om jeg laget et generelt som gjør samme jobben. Men nå er ikke jeg noen excel-fantast, så det er rimelig enkle saker. Men jeg kan lage et slikt ark å legge ut til alle som er interesserte.

      Slett
  2. Interessant kakediagram, den metoden skal jeg definitivt bruke selv! Som du sier, tankevekker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan være interessant å se på, i alle fall om man etterhvert ønsker å ha en strategi for hvor pengene skal vokse. Selv ønsker jeg for fremtiden en jevnere fordeling mellom fond og bolig. For én ting er tak-over-hodet-bolig, en annen ting er i det man kjøper noe mer enn hva man egentlig trenger. Da sitter man plutselig på en investering i mine øyne. Og er alt man har da i bolig så bør det i alle fall være en bevisst handling I forhold til at det kan være fornuftig å spre investeringene.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.