fredag 17. oktober 2014

Vegetartips #04





Jeg deler vegetartips og de oppskriftene jeg synes blir vellykket. I tillegg til ofte å være ganske sunt, samt dyrevennlig og ofte miljøvennlig, så har det også positiv effekt på lommeboka om man klarer å kutte ut kjøtt fra middagene.

DSC_0019
Foto: veganslife.com

Sist skrev jeg om rød linsesuppe, og dermed har vi mer røde linser på lager. Denne uka ble det derfor en gryterett med røde linser og gresskar. Ble veldig godt! Gresskar har jeg blitt veldig glad i, enda det ikke er den billigste grønnsaken. Kjøper alltid hos utlendingsbutikk. Denne gangen kjøpte jeg et lite flaskegresskar, passer godt for å få brukt opp alt. God kilde til fiber. Vil du ikke bruke gresskar er gulrøtter en god erstatning. Disse fås dessuten billig fra Firstprice.


Oppskriften finner dere her: http://veganslife.com/2014/10/07/rod-daal-med-flaskegresskar/

Dette er en enkel og god rett, fin sammen med nanbrød eller ris. Også veldig god til lunsj dagen etter!

Følger man oppskriften blir det masse mat, til minst 4 personer, så vi hadde begge lunsj dagen etter hos oss. Kunne nok redusert oppskriften noe. Ellers tilsatte jeg litt sitronsaft, noe som ikke står i oppskriften, fordi jeg liker litt ekstra syre, samt litt ekstra salt måtte til. 

Anbefales :)

1 kommentar:

  1. Det er ingen automatikk i at det er miljøvennlig å spise vegetarisk. Industriell kjøttproduksjon er dårlig for miljøet - uten tvil. Kjøttproduksjon på lokale beiteressurser er veldig miljøvennlig. Sammenligner man sistnevnte med langtransporterte linser og andre eksotiske grønnsaker - og verst, soyaprodukter - er lokale kjøttressurser mye mer miljøvennlige enn vegetarisk mat. Dersom man også lærer seg å utnytte hele dyret og deretter kjøper et helt, evt. halvt dyr, blir det også mye billigere.

    Sistnevnte er det klart det er mulig å vri å vende på, men miljøargumentet om kjøttspising er uansett uomtvistelig. Industri er dårlig, lokale beiteressurser er bra.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.